Nyheter

Har en plan i sving

Kristiansand har orden i sysakene. Det gjelder også i forhold til klimautfordringene - i hvert fall på papiret.

Klima blir en viktig sak i høstens valgkamp. Men hva gjør egentlig kommunene for klimaet? Kristiansand skal til pers!

- Nå har vi ikke miljøsjefen vår her, men jeg skal prøve en av saksbehandlerne på teknisk, sier en dame med bløde konsonanter.

Saksbehandleren er ikke vond å be. Om det skyldes iver i tjenesten eller at kommunen fortsatt preges av ferietid og få henvendelser, vites ikke. Men hun kaster seg utpå og forteller om klima- og energiplanen som Kristiansand fikk på plass som aller første kommune i 1999.

- Den ble revidert i 2006, sier saksbehandleren, og ber om e-postadressen min.

Hun vil gjerne sende meg nettlenken til planen.

- Flott, sier jeg, og lurer på om hun kan fortelle hva planen inneholder.

- Vi skal stabilisere energibruken vår og redusere klimagassutslippene. Tar vi med industrien vår, kommer vi ganske dårlig ut sammenlignet med andre byer når det gjelder utslipp. Men nå skal Elkem legge om produksjonen og starte opp med solcelleproduksjon. Det vil redusere utslippene på sikt.

Hun forteller også at kommunen har sendt en brosjyre til innbyggerne med tips om hva de kan gjøre for miljøet.

En kollega av saksbehandleren er i ferd med å frelse, unnskyld hjelpe, nabokommunene med å lage klima- og energiplaner. Ikke verst!

Før saksbehandleren legger på, råder hun meg til å gå inn på kommunens hjemmeside. Siden jeg stort sett lytter med et halvt øre til erfarne folk, gjør jeg som jeg får beskjed om.

Det er tydelig at kommunen har brukt tid på å lage en nettside som er lett å bruke for alle. Man får raskt oversikt og kan kjapt klikke seg videre til ett av de ti tjenesteområdene på venstre side, lese nyhetene eller finne informasjon i en av de fire underkategoriene.

Klima- og energiplanen finner jeg som ventet under temaet «miljø og folkehelse».

Et stort pluss til kommunen for at de har opprettet egne sider for ungdom, seniorer, nye i Norge og funksjonshemmede. Det burde gjøre nettstedet mer interessant for mennesker som vanligvis ikke er innom, i tillegg til at all aktuell informasjon for disse gruppene er samlet på ett sted.

Man kan også lytte til utvalgte tekster på nettsiden. Selv om denne funksjonen ikke fungerte da jeg var inne, øker dette inntrykket av en tilgjengelig kommune.

Hadde telefonnummeret til servicekontoret vært plassert godt synlig øverst på siden, og informasjon om hvem som jobber i administrasjonen var færre klikk unna, ville jeg tatt fram terningkast seks.

Hjelp på nett: 5

Hjelp på telefon: 6

Serviceinnstilling 6

Powered by Labrador CMS