Vil skolene praktisere lekser, bør de tilpasses hver enkelt elev, mener forsker.
Vil skolene praktisere lekser, bør de tilpasses hver enkelt elev, mener forsker.Foto: Frank May / NTB

Forsker: – Vi trenger en ny leksedebatt

Dårlig oppfølging og hjelp til skolearbeidet under koronapandemien viser at det er behov for å revurdere lekser i skolen generelt, mener forsker.

– Først må vi kanskje reflektere om vi skal fortsette med lekser i norsk skole, og hvis svaret er ja, bør vi snakke om hvorfor, hvordan og hva slags, sier forsker og førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet til eget nettsted.

Dalland har sammen med flere kolleger forsket på hjemmeskole under koronapandemien. I forskningsrapporten kommer det fram at mange norske elever har fått for dårlig oppfølging og hjelp til skolearbeidet.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.