Vil skolene praktisere lekser, bør de tilpasses hver enkelt elev, mener forsker.
Vil skolene praktisere lekser, bør de tilpasses hver enkelt elev, mener forsker.Foto: Frank May / NTB
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Forsker: – Vi trenger en ny leksedebatt

Dårlig oppfølging og hjelp til skolearbeidet under koronapandemien viser at det er behov for å revurdere lekser i skolen generelt, mener forsker.

– Først må vi kanskje reflektere om vi skal fortsette med lekser i norsk skole, og hvis svaret er ja, bør vi snakke om hvorfor, hvordan og hva slags, sier forsker og førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet til eget nettsted.

Dalland har sammen med flere kolleger forsket på hjemmeskole under koronapandemien. I forskningsrapporten kommer det fram at mange norske elever har fått for dårlig oppfølging og hjelp til skolearbeidet.