Nyheter

Her demonstrerer det russiske forsvaret hvordan en R-330Zh Zhitel-jammer kan brukes til å blokkere GPS-signalene i en gitt radius fra senderne. En slik jammer kan være en av støykildene til luftfarten i Nord-Norge
Her demonstrerer det russiske forsvaret hvordan en R-330Zh Zhitel-jammer kan brukes til å blokkere GPS-signalene i en gitt radius fra senderne. En slik jammer kan være en av støykildene til luftfarten i Nord-Norge

Denne kommunen opplever stadig oftere russiske støyangrep

Russiske støyangrep skaper et alvorlig sikkerhetsproblem for flytrafikken i nord. Aldri før har passasjerfly så ofte mistet sine navigasjonssignaler i Øst-Finnmark som nå.GPS-jamminger

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er laget i et samarbeid mellom Dagbladet og Kommunal Rapport.

– Jeg var ikke klar over at det har vært en økning av GPS-blokkering av fly over Øst-Finnmark, men det overrasker meg ikke. Dette kan være dramatisk for flytrafikken over vårt område, sier varaordfører Elin Mathisen (SV) i Sør-Varanger kommune.

Varaordfører Elin Mathisen (SV) i Sør-Varanger er ikke overrasket over at støyangrepene mot flytrafikken i Øst-Finnmark har økt etter Russlands angrep på Ukraina.

Tre av fire hendelser

Siden 2017 er det registrert at fly enkelte ganger mister sine GPS-signaler over norsk territorium, noe som betyr at flyene mister sitt satellittbaserte navigasjonssystem. Selv om flyene har alternative, bakkebaserte, navigasjonssystemer, er dette et sikkerhetsavvik. I verste fall kan bortfall av GPS-signaler forårsake alvorlige ulykker. 

Myndighetene mener at kilden til blokkering av GPS-signalene kommer fra russisk territorium.

– Denne støyen har sin kilde øst for grensa i Øst-Finnmark, og det er ikke snakk om en legitim aktivitet, sier senioringeniør Nicolai Gerrard i seksjon for tilsyn og veiledning i Nkom.

Kommunal Rapport og Dagbladet har krevd innsyn i samtlige registreringer av GPS-bortfall for norsk sivil luftfart siden 2017. Tallene fra Luftfartstilsynet viser at på 178 flyginger har flyene mistet sine GPS-signaler på grunn av jamming, og 106 av tilfellene er registrert i Øst-Finnmark.

Senioringeniør Nicolai Gerrard i Nkom har registrert en kraftig vekst av støyangrep mot norsk luftfart de siste månedene.
Senioringeniør Nicolai Gerrard i Nkom har registrert en kraftig vekst av støyangrep mot norsk luftfart de siste månedene.

Over 75 prosent av de registrerte hendelsene er altså registrert i luftrommet nær den russiske grensen. Flyginger til Kirkenes i Sør-Varanger er særlig utsatt.

– Jeg legger til grunn at Forsvaret er godt kjent med denne problematikken, men kommunen har ikke mottatt melding om at det er snakk om tap av GPS-signaler på bakkenivå, sier varaordfører Mathisen.

GPS-jamminger

Antall GPS-jamminger (GNSS-forstyrrelser) registrert av Luftfartstilsynet:

2017: 4

2018: 30

2019: 30

2020: 37

2021: 19 (Nkom har registrert 21)

2022: 18 t.o.m. mai måned (Nkom har registrert 31 t.o.m. 8. august)

Kilde: Luftfartstilsynet

Solbergs påstand

I slutten av 2020 uttalte daværende statsminister Erna Solberg til VG at takket være stille diplomati hadde den russiske blokkeringen av GPS-signaler blitt redusert.

– I stedet for å rope høyt, valgte vi å gå helt saklig fram og si til Russland at «dette må dere slutte med». De sa at «Det gjør vi ikke». Men så har vi dokumentert det overfor Russland. Og så har det blitt mindre av det, uttalte Solberg til VG 17. desember i 2020.

Tallmaterialet fra Luftfartstilsynet viser at det i 2020 ble registrert 37 bortfall av GPS-signaler for sivile fly i norsk territorium, mot 30 tilsvarende avvik året før. Antall forstyrrelser i flytrafikken økte fra 2020 til 2021 med drøyt 23 prosent.

– Det er dessverre en velkjent problemstilling at Russland med hensikt driver med GPS-jamming, også rettet mot Norge. Denne aktiviteten er direkte farlig, og i kan i verste fall forårsake alvorlige ulykker, for eksempel i sivil flytrafikk, sier Høyre-leder Erna Solberg til Kommunal Rapport og Dagbladet.

– Ikke alltid ført fram

Luftfartstilsynets dokumentasjon harmonerer dermed ikke med statsministerens uttalelse i desember 2020 om at jammeproblemet var blitt redusert. Kommunal Rapport og Dagbladet har konfrontert Erna Solberg med at hennes tidligere uttalelser til VG er i strid med dokumentasjonen fra Luftfartstilsynet.

– Solberg-regjeringen understreket gjentatte ganger tydelig utad og overfor russiske myndigheter at GPS-jammingen måtte stoppe. Den gangen, før Russlands overfall på Ukraina, var dialogen med russiske myndigheter allerede krevende. Dialog var like fullt den mest farbare veien overfor russiske myndigheter, selv om det ikke alltid førte fram slik vi håpet, skriver Erna Solberg i en e-post til Kommunal Rapport og Dagbladet.

Erna Solberg uttalte i desember 2020 at russisk GPS-jamming av norske fly var blitt redusert i 2020. Offentlig statistikk som Kommunal Rapport og Dagbladet har hentet inn, viser en motsatt tendens.

Den russiske ambassaden henviser til en kommentar de ga om temaet i 2021:

«Anklager i forbindelse med angivelig registrerte forstyrrelser i GPS-signalene i Nord-Norge som den norske side kommer med er av en deklarativ type. Til tross for våre gjentatte anmodninger har vi fortsatt ikke fått materialer av objektiv kontroll fra teknisk overvåkingsutstyr. Flere ganger har vi påpekt at det er mulig å bruke eksisterende kontakter mellom luftfartsmyndigheter samt kommunikasjonskanalen mellom Nordflåtens operative strategiske kommando og Forsvarets operative hovedkvarter dersom det finnes slike klager. Det ser ut at norske partnere løser andre oppgaver ved å foretrekke å gå ut med uttalelser til mediene i stedet for å ha profesjonell dialog.»

Utviklingen bekymrer

I fjor registrerte Luftfartstilsynet 19 GPS-bortfall, noe som viser en nedgang fra året før. Men bare seks måneder ut i 2022, fram til juli i år, er det rapportert om 18 tilsvarende avvik.

I en oversikt fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er avvikene for de siste to årene høyere enn Luftfartstilsynets tall. Nkom har registrert 21 GPS-bortfall i fjor og 31 fram til 8. august i år. Hele 27 av årets «støyangrep» har skjedd de fire siste månedene, altså etter Ukraina-krigens utbrudd.

Statistikkene viser at norske myndigheters «stille diplomati» ikke har satt en stopper for russisk GPS-jamming, og aldri før har angrepene vært hyppigere enn de siste månedene.

Statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet uttalte i juli til Dagbladet og Kommunal Rapport at departementet er bekymret over utviklingen av GPS-blokkeringen fra russisk territorium.

Solberg tror at russiske GPS-angrep vil øke i tiden som kommer.

– Etter krigsutbruddet, med den stadig pågående brutale og folkerettsstridige russiske krigføringen i Ukraina, er det dessverre nærliggende å anta at Russland vil øke sin bruk av GPS-jamming mot både Norge og flere andre land, skriver Solberg til Kommunal Rapport og Dagbladet.

Flygerne er bekymret

Tallene fra Luftfartstilsynet viser at på 178 flyginger har flyene mistet sine GPS-signaler på grunn av jamming de siste fem årene, og 106 av tilfellene er registrert i Øst-Finnmark. Det betyr at over 75 prosent av sikkerhetsavvikene har skjedd i luftrommet nær den russiske grensen.

Norsk Flygerforbund har i flere år sett på GPS-forstyrrelsene i Øst-Finnmark med bekymring.

– Vi har sett en intensivering av GPS-forstyrrelsene i grenseområdene til Russland de siste månedene. Dette er et irritasjonsmoment som i ytterste konsekvens kan svekke sikkerhetsmarginene for flytrafikken, sier seksjonsleder Sindre Hilstad ved Air Traffic Services-seksjonen i Norsk Flygerforbund.

– Dette er en viktig sak som vil kreve oppfølging fra luftfartsmyndigheter og alle berørte aktører i luftfarten i årevis, sier Hilstad.

Avhengig av bakkesystemer

Han viser til at GNSS (Global Navigation Satellite Systems) er et sentralt navigasjonssystem for luftfarten, og han peker på at EU har satt et mål om at det meste skal navigeres ved hjelp av satellitt i 2030. Det betyr at GPS-signalene vil bli enda viktigere i årene som kommer.

– For å ha noe å falle tilbake på når GPS-signalene forsvinner, må man ha et godt utbygd bakkesystem, og her har Avinor tatt ansvar. Bakkesystemene i Øst-Finnmark er relativt gode, og det er planer om ytterligere utbedring av systemer for områdenavigasjon, sier Hilstad.

I 2017 ble det første gang registrert digital støy fra russisk territorium som medførte tap av GPS-signalene for fly i Øst-Finnmark. Under NATO-øvelsen Trident Juncture året etter økte «GPS-jammingen» i omfang.

Den russiske ambassaden hadde i juni ingen kommentar til Kommunal Rapport og Dagbladet om at norske myndigheter mener at GPS-jammingen kommer fra russisk side av grensen.

Ambassaden viste kun til de ikke har mottatt noen offisielle henvendelser fra norske myndigheter angående GPS-forstyrrelser i Øst-Finnmark.

Powered by Labrador CMS