Nyheter
30.000 elever opplever mobbing
– Et landsomfattende tilsyn viser at det er flere mangler ved kommunene og skolenes systemer, sier statssekretær Lisbeth Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet.
Utdanningsdirektoratet offentliggjorde resultatene fra Elevundersøkelsen i midten av mai. «Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene», er ett av spørsmålene elevene har svart på. Beregninger Kommunal Rapport har gjort med bakgrunn i tallene, viser at andelen elever som opplever mobbing har økt fra 8 prosent i 2007 til 8,5 prosent i 2011.
– Oppsiktsvekkende stabilt
På landsbasis har 30.774 elever opplevd å bli mobbet to eller flere ganger i måneden. Dette er 0,5 prosent flere enn i fjor. Kunnskapsdepartementet er forbløffet over hvor stabilt tallet holder seg.
– Jeg oppfatter ikke at det er grunnlag for å trekke konklusjoner om at det er mer mobbing nå enn tidligere. Det mest oppsiktsvekkende med tallene rundt mobbing fra de siste års undersøkelser, er at de holder seg så stabile, sier statssekretær Lisbeth Rugtvedt til Kommunal Rapport.
Hun varsler at en nasjonal rapport der erfaringer etter tilsyn med psykososialt skolemiljø i hele landet, er rett rundt hjørnet.
– Der vil det komme fram at det er flere mangler når det gjelder skoler og kommuners systemer for å sikre at elever beskyttes mot mobbing.
I tillegg til tilsyn for å sikre at opplæringslovens intensjoner etterleves, mener departementet det er viktig å ansvarliggjøre lederne. Samtlige ordførere i landet er oppfordret om å slutte seg til et manifest mot mobbing. Til nå har halvparten gitt sin tilslutning til manifestet.
Vurderer opplæringsloven
Statssekretæren mener det gjøres flere tiltak mot mobbing nå enn på mange år. Samtidig erkjenner hun at tallene er for høye.
– Vi må kunne lese ut av tallene at det må sterkere innsats til. Det er fremdeles altfor mange som opplever mobbing, sier Rugtvedt.
Hun er tydelig på at det er kommunene som har ansvaret for elevenes skolehverdag.
– I det siste er vi i økende grad blitt oppmerksom på at mobbing må sees i sammenheng med det å jobbe med god styring og ledelse. Er det svak ledelse og kompetanse, gir det seg også uttrykk i at elevenes læringsmiljø ikke er godt ivaretatt.
Kunnskapsdepartementet har tro på at tilsyn og forebygging i sum skal redusere mobbetallene. Universitetet i Oslo har levert en annen rapport til departementet som skal danne grunnlaget for å vurdere om dagens lovgivning er god nok.
– Jeg har tro på at fokuset vårt både på forebygging og med landsomfattende tilsyn vil redusere tallene. Hadde vi visst om andre virkemidler som ga effekt, ville vi selvsagt brukt dem for lenge siden.
– Personlig straffansvar for brudd på opplæringslovens krav til godt psykososialt skolemiljø har vist seg vanskelig å benytte i praksis. Vurderer dere å stramme inn på bestemmelsen?
– Jeg ikke dette med straff skal være hovedgrepet i årene fremover. Men det er rimelig at det i saker med alvorlige tilfeller av mobbing er mulig å stille enkeltpersoner til ansvar. Vi vurderer for tiden om elevers rettssikkerhet er tilstrekkelig ivaretatt. Dette er ett av flere viktige temaer vi skal ta stilling til, blant annet basert på utredningen fra Universitetet i Oslo.