Nyheter
Vil ha rushtidsavgift nå
Tett trafikk og vedfyring gir til tider dårlig luft i Bergen. En handlingsplan mot lokal luftforurensning er vedtatt, men opposisjonen ønsker å ta enda sterkere grep og vil ha rushtidsavgift fra årsskiftet.
Innfartsparkering, panteordning for gamle vedovner, bedre rengjøring av gatene og fortsatt piggdekkavgift er noen av vedtakene fra Bergen bystyre for å forbedre luftkvaliteten.
- Det er vel og bra det byrådet har gjort. Men vi trenger tiltak som kan gi effekt nå. Mange av tiltakene fra byrådet vil først tre i kraft langt fram i tid, sier Ruth Grung (Ap), kommunalråd og leder for komité for miljø og byutvikling.
Ifølge Grung øker privatbilismen drastisk i Bergen, spesielt trafikken til og fra sentrum. Og denne trafikken ønsker Arbeiderpartiet å redusere blant annet ved hjelp av rushtidsavgift.
I dag er det 1,2 personer per bil gjennom Bergen sentrum. Med 1,4 personer per bil vil det ifølge Grung være flyt i trafikken.
I vedtaket fra bystyret heter det at kommunen skal utrede køprising, men Grung etterlyser en tidsfrist.
- Vi vil gjerne at det blir en slik avgift allerede fra årsskiftet. Tilbakemeldingen fra forskere og andre byer viser at en slik avgift gir desidert størst effekt når det gjelder å redusere trafikken. Samtidig må vi ha et godt kollektivtilbud, sier hun.
Kommunen skal også vurdere å redusere parkeringstilbudet i sentrum, samtidig med at det planlegges 600 nye innfartsparkeringsplasser. Der kan bilførere sette fra seg bilen og ta budd, sykle eller gå videre inn til byen. Det skal også etableres 740 nye sykkelparkeringsplasser, som skal knyttes til kollektivknutepunkt, innfartsparkeringsanlegg og alle større holdeplasser. På kort sikt settes det av 4,6 millioner kroner til dette arbeidet