Nyheter
Tøffe krav til et klimaforlik
Regjeringspartiene fikk torsdag overlevert 61 krav fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre til et klimaforlik. De tre partiene vil ha en kraftig skjerping av klimapolitikken.
Ingen av kravene er imidlertid absolutte. Derfor er det rom for endringer i de kommende forhandlingene.
- Det er ingen absolutte krav, men vi må ha stort gjennomslag i alle sektorer, sier KrFs miljøpolitiske talskvinne Line Henriette Holten Hjemdal.
Høyres Børge Brende sier at de tre partiene har lagt et ansvarlig opplegg på bordet.
Dersom alle kravene innfris, vil det føre til økte utgifter på statsbudsjettet i 2009 sammenlignet med budsjettforslaget for 2008 med 5,6 milliarder kroner.
Ambisjoner om forlik
- Vi har store ambisjoner om å nå fram til et forlik. Derfor vil vi ikke gå ut med noen krav som ikke kan røres, men resultatet må bli markert bedre enn det regjeringen foreslår. Det er behov for radikale forbedringer og nødvendig å spisse både mål og virkemidler. Vi trenger også en mer forpliktende fremdrift. Man kan si at vi foreslår handling der regjeringen vurderer, sier Venstres Gunnar Kvassheim.
Regjeringspartiene inviterte ikke Fremskrittspartiet til forhandlinger. Børge Brende sier han var overrasket da Frp ikke ble invitert, og han hadde gjerne sett at de hadde vært med.
Klimanøytralt 2020
De tre partiene foreslår at Norge skal bli klimanøytralt allerede i 2020, ikke i 2050 slik regjeringen foreslår i klimameldingen.
Det foreslås reduksjoner i klimagassutslippene med 22,4 millioner tonn CO2 sammenlignet med regjeringens opplegg. Dette er 27 prosent under 1990-nivå.
H, KrF og V krever større satsing på fornybar energi, kollektivtrafikk, rensetiltak i petroleumssektoren og transportsektoren og mindre utslipp fra industrien. De tre partiene vil også at det skal brukes mer penger på forskning og utvikling. Nye utbygginger på sokkelen skal baseres på elektrifisering.
De krever også at regjeringen må gjenoppta forhandlingene med Sverige om å etablere en felles ordning med grønne sertifikater.
Transportsektoren
Kraftig satsing på jernbanen er et annet krav. Det foreslås blant annet at det skal legges fram en plan for Stortinget i løpet av neste år for hvordan finansiering og utbygging av høyhastighetsbaner mellom de norske storbyene og strekningen Oslo-Göteborg kan gjennomføres. Tiltak for å få mer gods fra vei til sjø og bane er et annet ønskemål.
De tre partiene ønsker også at avgiften på miljøvennlige biler settes ned med 40.000 kroner per bil, senest fra 1. juli 2008. De vil også at hydrogenbiler skal slippe bompenger og få parkere gratis.
(©NTB)