Nyheter

Millioner til ladestasjoner står ubrukt

40 av 50 statlige millioner kroner til ladepunkter for elbiler står ubrukt. Men i Buskerud kommer stadig nye punkter på plass.

Publisert Sist oppdatert

På Buskerud storsenter i Nedre Eiker sto seks ladepunkter for el- og hybridbiler ferdig denne uka. Dette er de nyeste punktene i Energiselskapet Buskeruds (EB) plan for å elektrifisere bilbruken i Nedre Buskerud. Selskapet, som eies av fylkeskommunen og Drammen kommune, satser systematisk og stort på å bygge ladestasjoner.

- Målet er å etablere 50-200 ladepunkter i Nedre Buskerud i løpet av neste vår. Vi vil bidra til å gjøre Buskerud til ett av de fremste elbilområdene i Norge. I dag er det 100 elbiler i området, men med god infrastruktur vil det øke, sier lederen for satsingen, Runar Johnsen.

Ubrukte millioner

50 millioner kroner i regjeringens krisepakke ble satt av til ladepunkter for elbiler i 2009. Her skal sysselsetting av elektrikere kombineres med god klimapolitikk. Med 30.000 kroner til å finansiere hvert punkt, blir det over 1.600 parkeringsplasser til el- og hybridbiler.

Hittil er det gitt 8 millioner i støtte, mens søknader for om lag 2 millioner er til behandling. Bare 15 kommunale aktører har søkt.

Både private og offentlige kan søke.

- Jeg oppfordrer gjerne flere kommuner til å bruke ordningen, sier sjefingeniør Asbjørn Johnsen i Transnova, statens nye aktør for å fremme klimavennlig transport.

Etter en treg start før sommeren, er pågangen nå økende. Flere kommuner vurderer egne ladepunkter, og mange informerer private aktører om ordningen på sine nettsider.

Nedre Eiker størst

Så langt har Transnova gitt Energiselskapet Buskerud nær 1,4 millioner kroner i støtte til 53 ladepunkter. Selskapet er i dialog om ytterligere 50 ladepunkter som kan komme opp i løpet av året.

Nedre Eiker kommune er EBs største samarbeidspartner til nå. Her skal 25 ladepunkter være på plass i løpet av den nærmeste måneden.

- Punktene skal settes opp på offentlige parkeringsplasser, for ansatte ved arbeidsplasser i kommunen og ved idrettsanlegg, forteller ordfører Elly T. Thoresen (H).

Når leasingavtaler for biler i kommunen skal fornyes, vil ordføreren ha flere elbiler.

EBs forretningsmodell

Miljøvennlig transport er avgjørende for at Norge kan nå sine mål om å kutte klimagassutslippene.

- Som et konsern innen fornybar energi, er det naturlig og viktig for oss å gjøre en klimainnsats og bidra til utslippsfri transport, sier informasjonssjef Kjell Nilsen i Energiselskapet Buskerud.

EB mener deres kompetanse og entreprenørvirksomhet vil gi stordriftsfordeler i utbyggingen og drift av ladestasjoner. Selskapet bygger og eier stasjonene, mens eierne av parkeringsanleggene bidrar til å finansiere driften.

Nedre Eiker kommune, Buskerud fylkeskommune og Sykehuset i Buskerud er så langt EBs offentlige samarbeidspartnere.

Powered by Labrador CMS