Nyheter
Meningsstorm om ny skuterlov
Meningene er mange og sterke om forslaget til ny lov om motorferdsel i utmark. Over 860 uttalelser i en høringssak er ny rekord. KS er en dem som protesterer.
- Jeg har aldri sett tilsvarende respons noen gang. Det har heller ikke arkivet vårt, sier rådgiver Frank Johansen i Direktoratet for naturforvaltning (DN) til Kommunal Rapport.
Han sier mulighetene for å benytte seg av e-post, har gjort det lett, spesielt for privatpersoner, å sende av gårde en uttalelse. Saken har også fått stor plass i lokale og regionale media.
Hele 500 privatpersoner hadde sendt inn egne høringsuttalelser, før fristen gikk ut 15. oktober. Kommuner og fylkeskommuner har levert i underkant av 200 uttalelser. I tillegg kommer 86 uttalelser fra frivillige organisasjoner, 52 fra grunneierinteresser og 11 fra samiske interesser.
Fylkesmennene skal hjelpe DN med å gå gjennom uttalelsene fra kommunene. Parallelt med gjennomgangen av innkomne brev, vil DN møte berørte instanser og organisasjoner.
KS fraråder
Ikke uventet møter DN sterk motstand i typiske villmarkskommuner. Men også KS fraråder lovforslaget, slik det nå foreligger. Det mener det i realiteten vil frata kommunene muligheten til å drive selvstendig politikk på området.
Dette vil i all hovedsak ramme små og næringsfattige utkantkommuner som sliter med fraflytting og rovdyrproblematikk. Derfor mener KS det må åpnes for ulik praksis, forutsatt at den er innarbeidet i kommunens motorferdselsplan og er i henhold til plan- og bygningsloven.
Finnmark fylkeskommune mener lovforslaget ikke er tilpasset et fylke der bruk av naturen har lange tradisjoner. Den foreslår at det settes ned et utvalg for å lage en egen lov tilpasset forholdene i Nord Troms og Finnmark.
Kautokeino kommune kan ikke akseptere at mye av dens myndighet flyttes til fylkesmannen. Det vil være en uthuling av lokaldemokratiet, mener kommunen, som synes rekreasjonskjøring fortsatt må være tillatt.
Vil fjerne særordninger
Også Vinje kommune synes lovforslaget i altfor liten grad tar hensyn til den faktiske situasjonen i kommunene. Dersom det ikke åpnes for rekreasjonskjøring med skuter i faste løyper, vil loven motvirke formålet med loven, hevder Vinje kommune.
Formålet er å regulere motorferdsel i utmark og vassdrag, for å verne naturmiljøet og gjøre det mulig å oppleve stillhet og ro i naturen.
Johansen i DN har inntrykk av at det har kommet flere høringsuttalelser fra Nord-Norge enn ellers i landet.
- Enkelte i Nord Troms og Finnmark er nok bekymret for hva som kan komme til å skje med særordningene de har hatt til nå. Skal vi klare å begrense kjøringen, er det behov for å rydde opp i regelverket også her.
Forslag til ny lov om motorferdsel i utmark legges tidligst fram for Stortinget våren 2008.