Nyheter

Går imot ny rullebane

Ny jagerfly-rullebane kan hindre at Ørland blir først i verden til å få miljøutmerkelsen Ramsar-kommune.

Publisert Sist oppdatert

Den sørtrønderske kystkommunen Ørland har både internasjonalt anerkjente Grandefjæra naturreservat og er hovedflystasjon for Forsvarets kampfly.

Nye og overraskende planer om en ny rullebane midt i naturreservatet kan velte mulighetene for å bli første kommune i verden til å få Ramsar-status, etter den internasjonale traktaten om verdifulle våtmarksområder.

Imot rullebane

– Vi er imot ny rullebane. Vi aner ikke hvor forslaget kommer fra, sier ordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp) til Adresseavisen.

Forslaget kom helt overraskende i Forsvarets såkalt baserapport for de nye kampflyene i mars. Å flytte rullebanen skal redusere behovet for å tvangsflytte husstander.

Ordføreren vil heller forlenge den eksisterende rullebanen med 300 meter. Han mener støybelastningen for innbyggerne kan reduseres, slik at flytting ikke blir nødvendig.

Han mener det må være mulig at flyene gjør som i Bodø, og “brekker av” ut mot havet, slik at støyen går i den retningen.

Diplom

Denne uka overrakte Ramsar-konvensjonens øverste sjef, Thobias Salathe, kommunen et diplom, som bevis på at kommunen ligger godt an til å bli Ramsar-kommune.

Det mener også direktør Jan Hubert Hansen i Direktoratet for naturforvaltning kommunen gjør. Våtmarksområdene er særlig viktig for ender, svaner og vadefugl under trekket vår og høst. 

Powered by Labrador CMS