Nyheter

Energiselskap tar selvkritikk

Agder Energi får refs av kunder, etter at opptil 9.000 husstander var uten strøm i påsken. Nå tar selskapet selvkritikk.

Publisert Sist oppdatert

Snøfall fører nesten konsekvent til strømbrudd på Agder. I påsken gjaldt dette på det meste 9.000 husstander, og for mange var det umulig å nå kundesenteret på telefon.

- Dette er en skandale. Nå er det på tide å si fra at slik kan ikke selskapet behandle sine kunder, sier Ingunn Sætra i Arendal til NRK Sørlandet.

Hun karakteriserer beredskapen som forferdelig dårlig og mener selskapet gjemmer seg bak en automatisk telefonsvarer.

Erik Boysen, administrerende direktør i Agder Energis nettselskap, erkjenner at servicen ikke er god nok.

- Vi må nå ta selvkritikk på at det har vært mye telefoner til oss, som vi ikke har kunnet svare godt nok på. Kundene har ofte informasjon til oss, og vi har informasjon vi vil gi til kundene. På grunn av den store pågangen har ikke kommunikasjonen vært god nok, sier han til Fædrelandsvennen.

Boysen opplyser at selskapet nå jobber med å få på plass andre løsninger, blant annet et prosjekt med bruk av SMS, som skal bedre kommunikasjonen med strømkundene.

Det var tung og våt snø som skapte de store problemene på Agder i påsken. 5.000 km ledninger går gjennom skogsterreng, der trær velter og faller over ledningene.

Erik Boysen mener at for å unngå trær på ledningsnettet, måtte ryddelinjen ha vært 20-30 meter bred.

Powered by Labrador CMS