Heidi Sørensen, direktør i klimaetaten i Oslo kommune, fotografert på en av byens utslippsfrie byggeplasser.

Heidi Sørensen, direktør i klimaetaten i Oslo kommune, fotografert på en av byens utslippsfrie byggeplasser.

Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Kommunenes klimaplaner – fra ord til handling

Mange kommuner og fylkeskommuner har laget gode og ambisiøse klimaplaner. Men hvordan følges planene opp?

Oslo har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030, og kommunen satser på 16 områder i en langsiktig strategi. Bystyret i Bergen kommune har vedtatt en grønn strategi og skal være et 2-graderssamfunn i 2050 (oppdatert strategi på høring). Klimagassutslippene i Vestlandets hovedstad skal reduseres med 85 prosent innen 2030.

Hva er målet, hvordan har det gått så langt, og hva kan vi gjøre bedre?

Ikke bare store kommuner har klimaplaner. Ringebu kommune har avlagt klimaregnskap for femte gang. Kommunen har de siste tre årene redusert klimagassutslippet med 26 prosent, blant annet med redusert bruk av fossilt brennstoff, redusert strømforbruk og kildesortering av avfall.

Mål og strategier er lagt, men hvordan følges de opp?

Forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll skal gjøres etter en vurdering av risiko og vesentlighet. Global oppvarming er definitivt av den aller største vesentlighet.

Hva kan en forvaltningsrevisjon innen klima og miljø innebære?

Ett av formålene med forvaltningsrevisjon er å vurdere måloppnåelse og virkninger ut fra politiske vedtak. For Oslo kommunes del kunne forvaltningsrevisjoner omfatte slike problemstillinger:

• Utvikles byen slik at innbyggerne kan reise kollektivt til kommunale tjenester, eksempelvis til idrettshaller og bibliotek?

• Er byen tilrettelagt for gange, sykkel og kollektivtrafikk?

• Har byen tilbudt næringsparkering og taxiholdeplasser for utslippsfrie kjøretøy?

• Har Oslo Havn blitt en utslippsfri havn med ladeinfrastruktur for skip?

• Benytter Oslo kommune utslippsfrie kjøretøy og maskiner i sin bygge- og anleggsvirksomhet?

• I hvilken grad har avfallshåndteringen gitt redusert utslipp eller 0-utslipp, herunder bruk av ombruk, materialgjenvinning og energigjenvinning?

• Har kommunen realistiske planer for karbonfangst og karbonlagring ved forbrenningsanlegget?

• Har kommunen oppnådd 100-prosentmålet om passivhusstandard på nye formålsbygg?

• I hvilken grad har Oslo kommune tilrettelagt for klimavennlig innovasjon og omstilling blant byens næringsliv, forskere, organisasjoner og innbyggere?

Tilsvarende problemstillinger kan formuleres for andre kommuner og fylkeskommuner som har vedtatt klima- og energiplan. Et klimafotavtrykk i Ringebu kommune viser at pleie- og omsorgssentrene og ungdomsskolen har størst avtrykk og liten reduksjon det siste året, mens miljøstasjonen hadde redusert avtrykket enormt, trolig som følge av kildesortering. Slike opplysninger kan være verdifulle i vurdering av hvor tiltak bør settes inn og hvor effekten kan være størst.

Formålet med eierskapskontroll er blant annet å påse at selskaper hvor kommunen har eierinteresser, utøver sin virksomhet i samsvar med politiske vedtak.

Bergen kommune setter som mål å få (nesten) utslippsfri avfallshåndtering i 2030. Klimagassene fra denne håndteringen økte med 35 prosent fra 2009 til 2020. For å nå målet må det bli karbonfangst på forbrenningsanlegget eller det må finnes måter som fjerner all plast og plastbaserte tekstiler fra avfallet. Transport og anleggsvirksomhet må bli utslippsfri.

Avfallshåndteringen er organisert i aksjeselskap med Bergen kommune og kommunene i omegn som eiere. Skal kommunen oppnå sine ambisjoner om utslippsfri avfallshåndtering, må dette skje gjennom dette/disse aksjeselskapene. Kommunen har i egen melding om eierskap i selskaper og foretak uttrykt forventninger om at signalene i meldingen blir tatt hensyn til i styrenes strategi- og budsjettarbeid. 

Slik gir bystyret en særskilt oppgave til kommunens representanter i selskapsorganene om å følge opp målsettinger på avfallsområdet.

Revisor kan dermed i sin eierskapskontroll se etter at intensjoner og vedtak følges opp. Eksempel på problemstillinger kan være:

  • Utøver kommunen eierskapet i tråd med kommunens eierstrategi?
  • Inngår kommunens mål om utslippsfri avfallshåndtering i selskapenes strategi og planer, og hvordan følger kommunens representanter opp gjennomføringen?
  • Er det god samhandling mellom kommunens representanter og selskapets organer i håndtering av klimautfordringene?
  • Gir selskapene tilfredsstillende tilbakemeldinger om håndtering av avfall til kommunale organer, jf. eierstrategien?

En eierskapskontroll skal sikre at kommunale mål og vedtak blir tatt hensyn til i selskaper som utøver tjenester på kommunens vegne. Kommunen må være bevisst på å få informasjon om status i arbeidet slik at den sikrer best mulig måloppnåelse.

Revisor som utøver forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll, er ofte bakoverskuende, men kan også bidra til læring: Hva er målet, hvordan har det gått så langt, og hva kan vi gjøre bedre? Denne innsikten er et godt grunnlag for politisk oppfølging.