Debatt
Kommunedirektøren har det lovfestede personalansvaret
Når lovgiver har valgt å tildele kommunedirektøren personalansvaret, må vedkommende også ha myndighet til å beslutte rettslige skritt knyttet til personalsaker.

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
Vi har med interesse merket oss oppslaget i Kommunal Rapport 31. juli, hvor det fremkommer at kommunestyret i Sogndal skal behandle spørsmålet om å trekke en anke som er inngitt av kommunedirektøren i en oppsigelsessak.
Når loven fastsetter dette personalansvaret for kommunedirektøren, innebærer det at kommunestyret ikke kan bestemme noe annet.
I kommuneloven av 2018 er det bestemt at kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.
Når loven fastsetter dette personalansvaret for kommunedirektøren, innebærer det at kommunestyret ikke kan bestemme noe annet.
Dette personalansvaret kan ikke tas fra kommunedirektøren.
I lovens forarbeider er det fremhevet at det er kommunedirektøren som leder av administrasjonen, som har best forutsetninger for å sikre og videreutvikle en velfungerende administrasjon.
Det fremheves videre at det er en nærliggende og logisk konsekvens at kommunedirektøren som formelt ansvarlig for alt administrasjonen gjør, får råderett til selv å administrere stillinger, blant annet ansettelser og oppsigelser.
Når lovgiver har valgt å tildele kommunedirektøren personalansvaret, må kommunedirektøren også ha myndighet til å beslutte rettslige skritt knyttet til personalsaker, herunder å ta ut søksmål eller beslutte at en dom skal ankes.
Dersom kommunedirektøren skal fratas en så viktig funksjon vil det ikke være mulig å utøve personalansvaret på en tilfredsstillende måte.
Kommunedirektøren har det overordnede ansvaret for kvalitet og effektivitet, og at tjenestene blir utført i tråd med vedtak, lov og forskrift og innen etisk rammeverk.
Da er det selvsagt at kommunedirektøren også har ansvaret for nødvendig kompetanse og bemanning og for et forsvarlig arbeidsmiljø.
Et av formålene bak bestemmelsen om kommunedirektørens, og dermed administrasjonens, oppgaver var samtidig å tydeliggjøre skillet mellom administrasjonen og de folkevalgte.
Dette vil ikke oppnås hvis kommunestyret skal kunne overstyre kommunedirektørens beslutninger om hvordan personalsaker skal behandles for domstolene.
Dette er det kommunedirektøren som har best forutsetninger for å vurdere, og dette er noe kommunedirektøren må kunne bestemme uten involvering fra de folkevalgte.