Nyheter
Nye skoletiltak skal gi mer tid til undervisning
Færre handlingsplaner og strategier i skolen skal gi lærerne mer tid til å undervise, tror regjeringen.
Et enklere regelverk, færre statlige handlingsplaner, en gjennomgang av kravene til dokumentasjon fra skolene, bedre lederutdanning og å følge nøye med på lærerens tidsbruk er blant tiltakene kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) presenterte fredag.
– Vi vil ta «tidstesten» på alle nye tiltak før de settes i verk. Heretter skal det alltid vurderes hvilke konsekvenser nye pålegg har for lærernes tidsbruk, sier Halvorsen.
Bedre ledelse
Hun mener at læreren er den viktigste ressursen i skolen, og at det er avgjørende at de får frigjort mest mulig tid til sine primæroppgaver: undervisning, vurdering og planlegging av undervisningen.
Klasseledelse er ett av de sentrale temaene i stortingsmeldingen «Tid til læring». Der foreslår regjeringen et eget etterutdanningstilbud i klasseledelse og vil ha en dokumentasjon av rektorenes tidsbruk til lovpålagte oppgaver.
– God ledelse er en forutsetning for bedre tidsbruk. Det gjelder både i klasserommet og i forholdet til hele skolen. Derfor er mange av tiltakene i meldingen knyttet til nettopp denne utfordringen, sier Kristin Halvorsen.
Stortingsmeldingen bygger på det såkalte Tidsbrukutvalget som i desember 2009 pekte på forslag som kan gjennomføres både av den enkelte lærer, skoleleder og skoleeier lokalt og av nasjonale myndigheter. Regjeringen oppfordrer lokale myndigheter til å følge opp disse anbefalingene i den enkelte kommune.
– Må følge opp
Både Høyre og Venstre er positive til forslagene fra regjeringen, men er utålmodige etter å få noe gjort.
– Nå gjenstår det å se om Halvorsen følger opp med handling, og ikke kommer med forslag til nye utredninger. Vi vet nå mer enn nok om situasjonen, sier Høyres skolepolitiske talskvinne, Elisabeth Aspaker.
Hun foreslår at Halvorsen setter tidsfrister for seg selv, og at lærerne allerede fra høsten 2011 får oppleve en merkbar endring i sin jobbhverdag. Også Venstre-leder Trine Skei Grande frykter at det vil ta tid før noe blir gjort.
– Dessverre vil det fortsatt ta lang tid før mange av «tidstyvene» i skolen fjernes, og konsekvensen er at lærerne fortsatt må slite med en nærmest endeløs rekke av unødvendige møter og rapporteringer, sier Skei Grande.
Hun etterlyser også et tydeligere ansvar.
– Mange av tiltakene i meldingen er rettet mot lokale skoleeiere, og departementet legger til grunn at lokale myndigheter skal følge opp anbefalingene. Det forutsetter i mange tilfeller økte bevilgninger, og jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette er mulig innenfor gjeldende budsjettrammer. Her må nasjonale myndigheters ansvar tydeliggjøres, sier Skei Grande.
(©NTB)