Nyheter
Lærer kommunene å lede Facebook-generasjonen
– Sosiale medier krever en ny type lederskap. Nå handler det mye om følelser, sier redaktør Magne Lerø i Ukeavisen Ledelse.
– Internett har ført til at følelser i større grad er blitt en del av arbeidslivet. Det handler om å bli sett og hørt. Det skjerper kravene til ledere. Nå må de også gi omsorg. Mange ledere klarer det ikke, men det må de, sier Lerø.
Redaktøren har i vinter holdt foredrag på KS-konferanser om hva som kjennetegner kommuner som vil være i forkant om fem år. Han råder lederne til blant annet å lære at Nettby-, blogg- og MSN-generasjonen har andre verdier og tenkemåter enn eldre arbeidstakere.
Internett er blitt den mediekanalen som barn og unge bruker mest tid på. I 2008 brukte tre av fire barn og unge Internett daglig, og 95 prosent hadde vært innom nettet minst én gang i løpet av ei uke, ifølge Trygg bruk-undersøkelsen.
Ønsker utvikling
– Trenden går fra kollektiv til individ. Yngre arbeidstakere forventer at arbeidsgiveren ser dem. De forventer at lederen bidrar til at de utvikler seg. De tenker at de har rett til å trives, sier Lerø.
Han minner kommunale ledere på at det vil bli vanskeligere å få nok arbeidstakere i årene framover. Norge vil trenge 140.000 nye ansatte i helse og omsorg innen 2030, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. 341.400 personer er uføre. Bare 10 prosent av oss jobber full tid fram til pensjonsalderen.
I en slik situasjon blir det avgjørende for lederne å finne ut hvordan de kan skaffe og beholde arbeidstakere. Gode arbeidsforhold, grei lønn, trivsel, motivasjon og godt omdømme blir viktig, mener Lerø.
Verdier viktig
Lerø trøster kommunale ledere som frykter at de ikke kan konkurrere ved hjelp av lønn.
– Lønna behøver ikke være høy, men den må være grei. Ungdommen er mer prektig enn noensinne, viser en undersøkelse fra NTNU. De er etiske og moralske og trenger å ha en følelse av å gjøre noe verdifullt. Kommunale ledere kan lære av frivillige organisasjoner som trekker til seg arbeidstakere fordi de tilbyr verdier og mening.
Dette behovet for moral og et godt omdømme stiller også store krav til ledere. Fallet kan bli hardt for en leder som svikter.
– Det er ikke nødvendigvis en tøff arbeidssituasjon som demotiverer arbeidstakere. Folk blir ikke demotivert av å jobbe i krevende jobber som i Leger uten Grenser eller som misjonær. Men de mister motivasjonen når virkeligheten fortrenges, for eksempel om ordføreren insisterer på at sykehjemmet har god bemanning når de ansatte vet at det ikke er sant.
Lerø råder også kommunale ledere til å snakke positivt om de ansatte.
– Facebook-generasjonen er vant til å bli sett. De ønsker at andre skal si: «Oj, jobber du der?!» Politikerne bør være forsiktig med å kritisere offentlig sektor. De bør skryte av sine ansatte, ikke la dem føle at de er et problem.