Nyheter

Verdensmester i skolekonserter

Norge er verdensmester i skolekonserter. På hver eneste grunnskole i alle kommuner er det skolekonserter to ganger i året.

Publisert Sist oppdatert

- Mange land har skolekonserter, men ikke noe annet land i verden har en ordning som dekker alle klasser i alle skoler i alle kommuner med to profesjonelle konserter i året, sier direktør Åse Kleveland i Rikskonsertene.

Rikskonsertene har hovedansvaret for ordningen og sender hvert år rundt 700-800 utøvere rundt til landets skoler. Årlig holdes det cirka 9.000 skolekonserter.

- Vi er den desidert største arbeidsgiveren for frilansmusikerne, sier Kleveland.

Kresent publikum

Kleveland sier at utøverne møter et krevende publikum, slik sett er det en tøff skole.

- Barn og unge er et ærlig og kritisk publikum, som gir direkte tilbakemeldinger. Det kan være krevende, spesielt hvis du er i starten av karrieren. Artistene gir som regel tre konserter hver dag. Tilbakemeldingene er da også at dette er hardt arbeid, og vi kan ikke tilby de største honorarene. Likevel er det utrolig givende og mange utøvere gjør dette igjen og igjen. For artister i starten av karrieren er det en fantastisk skole i formidling av musikk, sier Kleveland.

Det er ikke bare norske artister som sendes ut på veien. Rikskonsertene har en omfattende internasjonal virksomhet, og cirka 20 prosent av artistene som sendes ut på turné har flerkulturell bakgrunn. Denne høsten er blant annet en gruppe indiske musikere på turné i Finnmark og Rogaland.

Lærerikt

Mari Eckhoff Tveito (23) er en av de unge musikerne som har vært på skolekonsertturné i høst. Sammen med tre andre unge sangere i vokalgruppa Hands Down har hun besøkt skoler i Oslo.

- Det har framfor alt vært lærerikt. Jeg synes barn er herlige publikummere, de har en intuisjon og en magi som mange voksne har glemt. Barn har ikke så mange hemninger, og det er deilig å få høre rett-fra-levra-kommentarer som «det var en rar sang» eller «du synger som en engel» midt i en konsert, sier Tveito.

Hands Down holdt konserter der barna ble invitert til å være med og synge. Barna fikk også finne på ord som sangerne improviserte med.

- Vi fikk overveldende god respons og måtte skrive mange autografer, forteller Mari Tveito Eckhoff, som gjerne kunne tenke seg å dra på skolekonsertturné igjen.

Tatt vare på

Som ung musiker synes hun dessuten det er veldig fint å få jobbe for Rikskonsertene.

- De vet å ta vare på oss, gi oppmuntring og støtte, og de betaler den lønna som jobben er verdt. Det er som å være del av en familie. Slik behandling er mangelvare ellers, som frilansartist står man ofte med lua i hånda og aksepterer de merkeligste vilkår.

Tveito er sanger og komponist, holder på med improvisasjonsmusikk i ulike former og synger også i reggaebandet Ylijali. For tiden studerer hun ved Rytmisk Musikkonservatorium i København.

Programråd

Alle nye produksjoner i skolekonsertordningen blir evaluert av et programråd. Det skjer etter den første eller andre turneen. Er ikke prosjektet godt nok, blir det droppet.

Før hver konsert sender Rikskonsertene ut informasjon til skolene.

- Det er viktig for oss at konsertene ikke bare skal være et friminutt for lærere og elever. Vi tar mål av oss til å presentere et bredt spekter musikk, og håper vi kan få elevene til å bli nysgjerrige på en musikkstil som i utgangspunktet var fremmed for dem, sier konsertsjef Ulrika Bergroth-Plur i Rikskonsertene.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS