Nyheter

Festivaler markedsfører kommunen

Festivaler kan sette kommunen på kartet og løfte det lokale næringslivet. Arendal, som har tre sommerfestivaler, ser på disse som god markedsføring.

Publisert Sist oppdatert

– Det er viktig å bygge tillit mellom festivalene og politikerne. I Arendal har festivalene hatt god hjelp i ordføreren, sier forsker Emma Lind ved Agderforskning.

Lind er medforfatter av en rapport som synliggjør ringvirkningene av fem ulike festivaler – tre av dem i Arendal. De tre festivalene arrangeres fra skoleslutt til ut juli. Hovefestivalen, jazzfestivalen Canal Street og båtracet Norwegian Grand Prix omsetter for 180 millioner kroner. Det lokale næringslivet tar inn hele 35 millioner mer enn i vanlige fellesferieuker, ifølge beregningene fra Agderforskning.

I Arendal, som i mange andre kommuner, har det vært diskusjon om kommunens satsing på festivaler – hvorvidt dette er vel anvendte kroner. Festivalene klart seg ikke helt uten støtte. Canal Street har fått ca. 1,7 millioner kroner de tre siste årene, blant annet i form av et kommunalt lån som er blitt omgjort til tilskudd. I år kan jazzfestivalen regne med 160.000 kroner i støtte.

Rockefestivalen på Hove har fått til sammen 6 millioner kroner. Nå drives den av en profesjonell engelsk organisasjon og kan ikke forvente mer støtte fra kommunen.

Selv milliardærenes båtrace får kommunal støtte – rundt 150.000 kroner i året.

Ordfører Torill Rolstad Karlsen (Ap) mener det har vært en god markedsføring av kommunen, og at ringvirkningene er viktige for kommunens næringsliv. Det siste er nå «bevist», og forskerne mener også å kunne vise at festivalene sprer positive holdninger til kommunen. Spesielt er det bra å ha en festival med mange unge mennesker. Hove-festivalen trekker ungdom fra hele Østlandet, de fleste sier de vil komme igjen. Det er godt nytt for Arendal som ferieby og kanskje også som bosettingskommune.

Canal Street festivalen trekker flest lokale voksne, og en del av dem er hyttefolk.

Tallet for det store båtracet, der rikfolk fra hele verden kjører om kapp, er mer usikkert. Men også her er det rundt 100.000 tilskuere, og mange blir i byen etter at løpet er over.

For næringslivet er festivalene gode møteplasser. Noen pleier sine kontakter uformelt, andre legger viktige møter hit. Næringslivet er spesielt begeistret for båtracet som ramme rundt en forretningsavtale.

Forsker Emma Lind mener det ikke går an å anbefale kommuner å satse på festivaler. Det er umulig å si at dersom du investerer så mye, får du så mye igjen.

– Hvis man skal svare på spørsmålet om det lønner seg, må man først se på hva som er målet, sier Lind.

Kommunene har ulike mål. Noen vil sette kommunen på kartet, mens andre vil gi et løft for lokalt næringsliv. En festival kan også være et trivselstiltak for lokalbefolkningen.

Powered by Labrador CMS