Hurtigbåtene, som denne ved Strandkaien i Bergen, slipper ut mer CO₂ enn fly per passasjer per kilometer. Senest i 2024 skal hybride løsninger tas i bruk for å kutte utslippene på de lengste strekningene, krever politikerne i Vestland.

Hurtigbåtene, som denne ved Strandkaien i Bergen, slipper ut mer CO₂ enn fly per passasjer per kilometer. Senest i 2024 skal hybride løsninger tas i bruk for å kutte utslippene på de lengste strekningene, krever politikerne i Vestland. 

Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Lemper på kravet om nullutslipp fra hurtigbåter

Flertallet i Vestland vil heller ha raske kutt i utslippene fra hurtigbåtene enn å vente flere år på at ny teknologi fjerner dem helt.

Vestland tar mål av seg til å bli utslippsfri region innen 2030, og fylkeskommunen har kommet langt i å elektrifisere busser og ferjer.

Fjorårets vedtak om å stille krav om nullutslipp også fra hurtigbåter fra 2024, er ikke like lett å oppfylle. Fylkesrådmannen har nå meldt fra om at det er behov for «nokre tilpasningar for å oppfylle klimaambisjonane innafor ei forsvarleg anskaffing og økonomi».