![Danilo Balatico slukker en virtuell brann i taket på Midtåsenhjemmet i Oslo. Han har opplevd ekte brann på vaskeriet, men den slukket seg selv, sier han.](https://smooth-storage.aptoma.no/users/kommunalrapport/images/95592285.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bflag%5D=%3E&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&accessToken=c0c897e664150e90f17d1a6dcc0a471b364eff2c759486babf8341930cd8908f)
Danilo Balatico slukker en virtuell brann i taket på Midtåsenhjemmet i Oslo. Han har opplevd ekte brann på vaskeriet, men den slukket seg selv, sier han.
Foto: Britt GlosvikLærer å slukke brann og håndtering av vold: Er VR-teknologi det nye klasserommet?
Mange kommuner har tatt i bruk kunstig virkelighet i opplæring av ansatte. – VR gir et bedre læringsutbytte enn både fysisk kurs og e-læring, mener Lars Pleym Ludvigsen i Vestvågøy. – Kan være problematisk, mener VR-forsker.
Brannalarmen går. Danilo Balatico veiver med en brannslange ut i rommet og slokker raskt en usynlig brann på gulvet, i gardinene og i taket. Han får et klapp på skuldra av «brannmester» Arve Aasmundseth i RealTraining. – Bra jobba.
– Brann utvikler seg sakte de første minuttene, men vet dere hvor utstyret er, så er dere i gang med slukking på 2-3 minutter. Men etter 5-7 minutter kan brannutviklingen gå fort. Neste.