Nyheter

Ny rekord i innkjøpsfeil

Aldri før er så mange kommuner blitt felt i Kofa. I fjor ble det satt rekord i både klagesaker, antall bøter og antall felte kommuner.

Publisert Sist oppdatert

Kofa-statistikken er dyster lesning for kommunale innkjøpssjefer. Aldri før er så mange kommuner, fylkeskommuner eller deres selskaper og foretak blitt felt så mange ganger. I til sammen 73 saker fant klagenemnda at innkjøpsreglene var brutt. I fem av disse sakene endte Kofa med å gi bøter – til Oslo, Drammen, Andebu, Sund og Vinje.

En forklaring på at flere blir innklaget, felt og får bøter, er at Kofa ikke siden 2005 har behandlet så mange saker som i fjor.

De store har flest saker

Storkommunene felles langt oftere av Kofa enn små kommuner. I seks av ti saker der nemnda konkluderer med lovbrudd, var én av de fem største kommunene involvert.

En viktig årsak til dette, er at store kommuner har langt flere innkjøp, påpeker fungerende leder av Kofa-sekretariatet, Erlend Pedersen. Det er derfor ikke mulig ut fra statistikken å konkludere med at store kommuner bryter reglene oftere enn andre.

Pedersens vurdering er at det er mer hold i sakene som sendes til Kofa nå enn tidligere. Færre saker blir derfor avvist, og det kan synes som om det er en tendens til å bruke advokat i større utstrekning enn før. Sakene blir dermed mer krevende å saksbehandle.

– 2010 er det året der klagenemnda har mottatt flest saker siden den ble opprettet i 2003. Vi får færre saker som åpenbart kan avvises, og jeg tror nok leverandørenes kunnskap har økt. Jeg har også inntrykk av at oppdragsgiverne har økt kjennskap til regelverket, men der er det stor variasjon.

Pedersen påpeker at alle nivåer i kommunen må følge reglene. Går et innkjøp til kommunestyret, må politikerne holde seg til spillereglene.

– Vi ser i en del saker at administrasjonen har gjort ting riktig, men så kan det være hos politikerne at dette går galt. Regelverket gjelder for alle.

Vanskelig å skille

Leder av fagrådet i KS Innkjøpsforum, Karina Stehl i Oslo kommune, påpeker at det er en utfordring for kommunene å skille mellom kvalifikasjons- og tildelingskrav. Et annet problem er å vurdere riktig hvorvidt en leverandør eller et tilbud skal avvises eller ei.

Stehl viser til at kommunene ikke står for en større andel av sakene i Kofa enn før, og at antall saker generelt har økt de siste årene. Ifølge Stehl mener kommunene at det nesten er for enkelt å klage.

– De opplever at det blir klaget på alle deler av innkjøpet. De reelle klagene må komme fram, men terskelen for å klage burde vært hevet noe. Det er svært ressurskrevende for kommunene å behandle klagene, og mange blir avvist eller trukket.

Faren er at kommunene blir veldig opptatt av detaljene i regelverket og ikke får konsentrert seg om å gjøre gode innkjøp, påpeker Stehl.

Flest saker i Bergen

Bergen var involvert i ti saker som ble avgjort av Kofa i fjor. Innkjøpssjef Birgitte Gullestad påpeker at det henger sammen med at kommunen har mange utlysninger og konkurranser.

– Dette genererer også flere klager. Åpenheten er større, og innsynsreglene i offentlighetsloven gjør kanskje at leverandørene forfølger sakene lengre nå. I tillegg har de mer kjennskap til Kofa som klageorgan, hvor det ikke nødvendigvis koster store summer å få behandlet en klage.

Gullestad deler grovt sett klagesakene i to: De som handler om praktiseringen av regelverket og saker der kommunen bryter reglene.

–Saker om praktiseringen er som regel spennende saker, som også øker vår kompetanse om hvordan et komplisert lovverk skal tolkes. De andre sakene er ikke vi i fagavdelingen så glade for, sier innkjøpssjefen.

Powered by Labrador CMS