Nyheter

Hensikten med avviksbehandling må være å lære av feil og uønskede hendelser, forebygge gjentakelser og bidra til forbedring, skriver eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen i et notat til helse- og sosialkomiteen.
Hensikten med avviksbehandling må være å lære av feil og uønskede hendelser, forebygge gjentakelser og bidra til forbedring, skriver eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen i et notat til helse- og sosialkomiteen.

8.000 avvik ved Oslos sykehjem på åtte måneder

Det ble registrert nesten 8.000 uønskede hendelser, uhell eller nestenuhell ved sykehjemmene i Oslo i fjorårets åtte første måneder.

Publisert Sist oppdatert

Totalt ble det meldt inn 7.829 avvik fra sykehjemmene i perioden 1. januar til 31. august i fjor, melder NRK.

Kommunale sykehjem meldte inn 3.644 avvik, kommersielle aktører hadde 2.892 avvik, mens ideelle sykehjem hadde 1.292.

– Det er antakelig for få. Målet vårt er å skape en kultur slik at ansatte både tør, og føler det er meningsfullt, å melde avvik, sånn at vi får gjort noe med det som er feil ved sykehjemmene, sier Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for eldre-, helse- og sosialtjenester i Oslo kommune, til kanalen.

Hun sier null avvik ikke er målet, men heller enda flere.

– Ja, det er det helt klart. Det er mennesker som jobber på sykehjem og mennesker gjør feil. Da er det viktig å være ærlig på det, sier Thorkildsen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS