Per nå er det knapt halvparten av lærere i engelsk og samisk som har tilstrekkelig fagkompetanse, viser nye tall fra SSB.

Per nå er det knapt halvparten av lærere i engelsk og samisk som har tilstrekkelig fagkompetanse, viser nye tall fra SSB.

Foto: Colourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

SSB: Kun halvparten av engelsklærere har tilstrekkelig fagkompetanse

Innen 2025 skal lærere i grunnskolen ha et minimumsnivå av kompetanse i fagene de underviser i. Nye tall viser at det er et stykke igjen.

Innen 1. august 2025 skal alle lærere på barneskolen ha minst 30 studiepoeng i faget for å kunne undervise i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk. På ungdomsskolen må de ha minst 60 studiepoeng i disse fagene.

Per nå er det knapt halvparten av lærere i engelsk og samisk som har tilstrekkelig fagkompetanse. I norsk er det tre av fire som har tilstrekkelig kompetanse, mens andelen i matematikk er litt lavere, to av tre.

Lavest er andelen i tegnspråk, der kun fire av ti når kompetansekravet.

Tallene er fra SSB-rapporten Lærerkompetanse i grunnskolen, som presenterer resultater fra 2021/2022. Tilsvarende undersøkelser ble utført i 1999, 2000, 2005, 2014 og 2019.

I en oppsummering av forskningen understrekes betydningen av lærernes kunnskapsnivå: Sosial bakgrunn har stor betydning for elevprestasjoner, men høy lærerkompetanse kan motvirke betydningen av elevenes bakgrunn.

Mens utviklingen for lærere i norsk og matematikk har stått stille siden siste undersøkelse, har andelen som har tilstrekkelig kompetanse i engelsk, økt.

(©NTB)