Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

- Staten må styre havneutviklingen

- Staten må frita kommunene fra ansvaret for havneutviklingen i Oslofjord-regionen, mener administrerende direktør i Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Olav Grimsbo.

- De strategiske planene om hvor ny containerhavn skal ligge og oppgavefordelingene havnene imellom er så store spørsmål at staten må gripe inn og styre planleggingen, mener han.


Grimsbo mener at Oslo kommunes manglende vedtak om både en kortsiktig og langsiktig havnepolitikk er et tydelig bevis på at staten må overta.


- Politikerne i Oslo har holdt brukerne for narr i mange år og lidd av en fantastisk beslutningsvegring, sier Grimsbo.


- Resultatet ser vi i dag. Kapasiteten er sprengt på Filipstad Havn. Politikerne har ikke klart å bli enige om den langsiktige strategien for havneutviklingen i Oslo, og den løpende operative driften er også blitt rammet av dette, sier han.


Planene for en utbygging av Filipstad dukket opp allerede på 70-tallet. De har hele tiden vært omstridt, både av miljøvernmessige og estetiske grunner. Oslo havnevesen la for to år siden frem et revidert planforslag, omtalt som Filipstad light-versjonen. Denne skal bystyret trolig behandle i høst.


Grimsbo mener at kommunene i Oslofjord-regionen må bli flinkere til å samarbeide og spesialisere seg mer på nisjeområder. Likevel er Oslo ubestridt som nasjonalhavn og transportknutepunkt.


Fiskeridepartementet skal nedsette en arbeidsgruppe som skal utrede en strategi for havnesamarbeidet i Oslofjord-regionen. Det opplyser underdirektør Ola Brattegard i departementet. Dette er en oppfølging av stortingsmeldingen som regjeringen la frem i vår. Den konkluderte med at det er behov for nærmere samarbeid mellom havnene i denne regionen.


Skrevet av: Kommunal Rapport