Debatt
Reverser omsetningspåbud av biodrivstoff!
Det skrives mye om biodrivstoff og de negative effektene en slik produksjon - med rette. Dessverre ser det ut som at dette vil betyr langt lavere utslippskutt og koste mer enn først antatt.
Ap-ordføreren i Tromsø har gått i bresjen for å subsidiere biodrivstoff med 2 kroner per liter for dem som fyller et drivstoff som etter min mening er miljøskadelig, totalt sett. Dette er jo tragisk. Når kommuner skal lage klimaplaner, er det lite lurt å henge seg på særdeles tvilsomme tiltak - der man attpåtil bruker skattebetalernes penger til subsidiering.
SV hevdet nylig at biodrivstoff for det meste produseres i områder av dårlig kvalitet eller som ligger brakk. Dette vil nok landarbeidere som er fordrevet fra sine landområder der de produserte mat i Brasil, på det sterkeste bestride. Det samme vil nok urbefolkningen i Amazonas og Indonesia gjøre.
Kritiske røster mener man ikke har tatt med alle negative beregninger med i regnestykket, når man hevder at biodrivstoff er miljøvennlig. Og det er nok riktig.
EU og USA, som leder an i satsingen, har også begynt å stille seg kritiske spørsmål. Spesielt har temaet avstedkommet mange diskusjoner etter at verdens matvarepriser har økt dramatisk.
Biodrivstoffproduksjonen er en medvirkende årsak til økte matvarepriser. Noen hevder at økningen utgjør mellom 10 og 25 prosent, noe som i seg selv er dramatisk for dem som lever på sultegrensen.
Det blir galt når regnskogland hogger ned tropisk regnskog for å produsere biodrivstoff for at vi i Vesten skal få god samvittighet. Det blir galt når biologisk mangfold forsvinner, urbefolkningen fordrives, dyr og fugler brennes levende i stor skala for å rydde stadig store enorme regnskogområder for å produsere såkalt miljøvennlig biodrivstoff. Dette har jo sågar Norges miljøvernminister selv sett i Indonesia.
Statoil/Hydro måtte ta ned sine reklamekampanjer om miljøvennlig biodrivstoff på sine Statoil-stasjoner i Norge etter at Forbrukerombudet ba Statoil dokumentere sine påstander. Dette klarte selskapet ikke. «Vi kan jo ikke sjekke hvor hver liter biodrivstoff kommer fra», sa Statoil og toet sine hender og gravde hodet ned i sanden.
EU har nå startet en diskusjon om å revurdere innføringen av biodrivstoff.
Det er åpenbart fremkommet så mange og sterke kritiske røster om de negativene aspektene at den norske regjeringen nå må utsette kravet om innblanding biodrivstoff snarest. I motsatt fall vil den miste enhver troverdighet om sitt miljøengasjement. Det hjelper ikke å bevilge penger til bevaring av regnskogen i Brasil når vi samtidig pålegger Statoil og andre å blande inn drivstoff som har så mange negative aspekter ved seg.
Da tar man med den ene hånden - og gir med den andre. Det er ikke riktig miljøpolitikk.