Lærere er i øvre halvparten når man ser på grupper med rekrutteringsutfordringer, skriver Steffen Handal.

Lærere er i øvre halvparten når man ser på grupper med rekrutteringsutfordringer, skriver Steffen Handal.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Misvisende om lærerrekruttering

KS’ egne tall viser at rekruttering av lærere er blitt vanskeligere siden 2021. Likevel hevder de det motsatte i nytt debatthefte.

KS’ debatthefte ble sendt ut for to uker siden. Her tegner kommunenes organisasjon opp en status for Kommune-Norge, og ber landets kommuner og fylkeskommuner om innspill på hvilken arbeidsgiver- og tariffpolitikk kommunen bør ha på bakgrunn av de trendene som tegnes opp.

KS’ egne tall viser at mellom 2021 og 2023 har lærerrekrutteringen blitt mer utfordrende.

Bakgrunnen for mange av analysene i debattheftet er statistikk fra deres egen Arbeidsgivermonitoren, en statistikk- og faktapublikasjon som publiseres hvert andre år. Monitoren viser status og utvikling innen blant annet rekruttering, kompetanse, arbeidstid og digitalisering i kommuner og fylkeskommuner.

Arbeidsgivermonitoren er et godt verktøy og en fin måte å få en oversikt over status i Kommune-Norge på. Jeg ble derfor svært overrasket da jeg leste i debattheftet at: Færre kommuner og fylkeskommuner svarer at det er utfordrende å rekruttere lærere.

Slik gir KS inntrykk av at lærerrekrutteringen ikke er et økende problem, men KS’ egne tall viser at mellom 2021 og 2023 har rekrutteringen nettopp blitt mer utfordrende.

Sammenlignet med Arbeidsgivermonitoren fra 2021 er det en betydelig økning i antall kommuner som rapporterer at det er mer krevende å rekruttere barnehagelærere i 2023. Og nesten dobbelt så mange kommuner rapporterer at det er mer krevende å ansette lærere på trinnene 1.–7. sammenlignet med 2021.

Dersom en kun ser på andelen som rapporterer at lærerrekruttering er blitt meget krevende, har denne økt fra 2 til 13 prosent for lærere på 1.–4. trinn og fra 3 til 11 prosent for lærere på 5.–7. trinn.

Det er det motsatte av færre, det er altså flere som svarer at det utfordrende å rekruttere lærere. Når KS velger å tie om dette, gir de Kommune-Norge et feilaktig bilde av lærermangelen og rekrutteringsproblemene.

Det er etter hvert godt dokumentert at kommunene står overfor svært krevende rekrutteringsutfordringer innenfor velferdstjenestene, og situasjonen er blitt verre for alle yrkesgrupper de siste to årene, viser KS’ egne tall.

Lærere er i øvre halvparten når man ser på grupper med rekrutteringsutfordringer, og utviklingen for lærere har vært mer negativ enn for gjennomsnittet.

Etter en opprivende streik og konflikt i fjor er det viktig med tillit mellom KS og læreren. Da hjelper det ikke med direkte misvisende eller gal informasjon til kommunen.

KS, dere kan bedre enn dette!