Debatt

Ingen vei uten bom

Det er en historisk stor satsing på samferdsel Regjeringen legger opp til i de neste ti årene. Hvis Nasjonal transportplan blir gjennomført, får både veier og kollektivtrafikk et hardt tiltrengt løft. Det hele finansiert over statsbudsjettet - og av kommunene gjennom bompenger.

«Selvfølgelig står prinsippet fast om at kommunene har initiativrett og vedtar bomringer», sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun la fram transportplanen forleden. Samtidig er det klart at det vil lønne seg for kommunene å vedta bomringer.

I pressemeldings form har departementet sagt at Regjeringen vil imøtekomme lokal vilje til å bruke bompenger for å framskynde utbygging av veinettet. Det er en pen måte å si det på. Faktisk legges det ikke opp til nye riksveier hvis ikke kommunene sørger for å få inn bompenger der bomringer lønner seg. Regjeringen har kalkulert med 60 milliarder kroner i bompenger.

Bompenger er en forutsetning for statlige investeringer i trafikkerte områder. Dette gjelder særlig storbyområdene. Regjeringen vil bruke 321,9 milliarder kroner til samferdsel de neste ti årene, herav er det satt av 76,84 milliarder kroner til riksveiinvesteringer, medregnet rassikring.

Er dette rimelig? Derom strides politikerne. Imens betaler de som bruker veien betydelig mer enn de som ikke kjører bil. Og lederen av transportkomiteen, FrPs Per Sandberg, er sint. Han hevder at regjeringen legger ansvaret på bilistene, næringslivet og regionalpolitikerne.

Ap-ordførerne fra Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Sel jublet på sin side sammen med samferdselsministeren da hun la fram transportplanen. I Gudbrandsdalen er de mest opptatt av å få en ny, tryggere vei.

Kommunene er med på at deler av prosjektet der finansieres med bompenger. Dugnadsprinsippet er på mange måter godt. Ingen vei uten bom-prinsippet bør i regelen være til å leve med. Så fins det selvfølgelig noen unntak også her.

Selv Frp-ordfører Terje Søviknes syns det er greit med bomvei, slik det framgår av saken om ny transportplan i dagens avis.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS