Debatt
Hadde heltid vært så enkelt
- som lederen i Kommunal Rapport skriver 8. oktober, ville kommunene allerede ha løst problemene med deltid. Men virkeligheten er nok ikke så enkel.
Kommunene arbeider seriøst og aktivt med deltidsproblematikken. De samarbeider godt med arbeidstakerorganisasjonene, og mange ulike virkemidler tas i bruk for å nå et felles mål om at flere skal arbeide i større eller hele stillinger. De som kommer aller lengst er kanskje nettopp de kommunene som tenker nytt og som finner løsninger som er fleksible i forhold til arbeidstakerens behov.
Langt fra all deltid er uønsket. Mye deltid skyldes rett til redusert arbeidstid ut fra ulike behov, delvis permisjon eller delvis sykmelding. Dette er lovfestede rettigheter som har gode grunner for seg, og som kommunene må forholde seg til. Muligheten til å arbeide redusert bidrar for eksempel til at eldre arbeidstakere ønsker og klarer å stå lenger i arbeid, at sykmeldte kan utnytte sin arbeidsevne på best mulig måte og medarbeidere kan heve sin kompetanse ved etter- og videreutdanning. I tillegg er det en god del arbeidstakere som av andre grunner ikke ønsker å arbeide full tid, ønsker kommunene har etterkommet.
Reduksjon av arbeidstid genererer ofte deltidsstillinger som må fylles opp for å dekke arbeidskraftsbehovet. Det er ikke gitt at disse stillingene kan «legges oppå» allerede eksisterende deltidsstillinger for å gjøre disse til større stillinger eller heltidsstillinger – nettopp fordi turnusen «må gå opp». Tilgjengelig arbeidskraft må fordeles der det er behov gjennom døgnet og uken.
Mange av de turnusordninger som praktiseres i dag gjør det vanskelig å bemanne sykehjem, omsorgsboliger og hjemmetjenesten i helgene, uten å ta i bruk deltidsstillinger. Helgearbeidet må utføres - av noen. Brukerne har behov for kompetanse også i helgene, derfor er det en fordel om det i størst mulig grad er de samme som arbeider i helgene som i ukedagene, de har kompetansen og skaper kontinuitet. For å nå dette målet må kanskje alle ha noe mer helgearbeid i sine turnuser, for eksempel i form av noen flere helger i året. En annen mulighet er lange helgevakter, som faktisk gir mulighet for å jobbe sjeldnere helg for eksempel hver fjerde helg i stedet for hver tredje. Forskning og utredninger de senere årene viser at tiltak som griper tak i helgeproblematikken også vil resultere i at flere kan tilbys større stillinger. Likevel er det stor motstand blant mange ansatte mot å arbeide litt mer helg.
Flertallet av de spurte rådmennene i den omtalte Fafo-rapporten «Hva gjør norske kommuner med deltid?» mener det totalt er flere ulemper enn fordeler ved å ha mange deltidsstillinger. De vet at mange små stillinger gjør det vanskelig å rekruttere, og det gjøres mye godt arbeid for å unngå uønsket deltid. Likevel er det altså en utfordring å nå målet om flest mulig i hele og store stillinger.