Debatt

Baklengs inn i framtiden med digital eksamen?

I stedet for å forsøke å tilpasse eksamensformene til den nye digitale virkeligheten, forsøker Utdanningsdirektoratet å pålegge skoleeierne kostbare løsninger for å tviholde på gårsdagens infrastruktur.

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en rekke veiledere og rundskriv for skriftlig eksamen. Et krav som går igjen, er at skolenes IKT-ansvarlige skal stoppe elevenes muligheter til «å kommunisere med andre».

I løpet av det siste året har bærbare PC-er for fullt kommet inn i skoleverket. De gir helt andre kommunikasjonsmuligheter enn de stasjonære PC-ene.

De stasjonære PC-ene sto gjerne linet opp i et klasserom, koblet mot lokale datamaskiner og Internett via kabler. Skolens IT-ansvarlige hadde full kontroll på kommunikasjonen mot for eksempel Internett. Det var enkelt å koble Internett bort fra PC-ene, dersom elevene skulle ha prøver eller eksamen. Det var ingen trådløse juksemuligheter.

De bærbare PC-ene har skapt nye utfordringer. For det første er de mye vanskeligere for skolene å kontrollere. De er laget for å kommunisere trådløst, og her er det mange muligheter. Befinner du deg i en by, er det som regel en rekke trådløse nett utenfor skolen som kan nås. Bare de siste par årene har det også dukket opp muligheter for trådløs kommunikasjon selv om senderen ligger mange kilometer unna (3Gnett, ICE, etc.).

I tillegg har de fleste nye, bærbare PC-ene mulighet for å kommunisere via såkalt «blåtannteknologi». Denne har kortere rekkevidde, men er velegnet for å kommunisere med en mobiltelefon eller en annen PC i samme rom eller naborommet.

I store deler av skoleverket er nå de nye kommunikasjonsmulighetene for Internett i ferd med å endre undervisningen relativt gjennomgripende. I stedet for lærebøker, brukes egne pedagogiske nettsider som erstatter papirutgavene av lærebøker.

Oppgaver leveres ikke lenger inn på papir, men på nettbaserte plattformer. Det er en teoretisk mulig for at en elev kan være på skolen og få vanlig undervisning der ingen skriftlig informasjon blir presentert eller lest fra et papir, all skriftlig informasjon blir utvekslet via en bærbar PC og Internett.

Den bærbare PC-en er en kommunikasjonsmaskin med store muligheter. Den er uegnet, dersom behovet er å begrense mulighetene for kommunikasjon med omverden.

Mange skoler har etter hvert tillatt at elevene kan bruke egne bærbare PC-er i stedet for å leie av skolen eller skoleeier. Datatilsynet har satt strenge begrensninger for mulighetene til å kontrollere elevenes egne maskiner. Dersom dette likevel skulle bli fullt tillatt, er kontroll en tilnærmet umulig oppgave. Man legger opp til å bruke kommunikasjonsmaskiner, samtidig som man skal øse ut ressurser på å begrense kommunikasjonsmulighetene til de samme maskinene.

De bærbare maskinene har sannsynligvis kommet for å bli. Det er etter alle solemerker også de trådløse kommunikasjonsmulighetene rundt disse maskinene. I stedet for å forsøke å tilpasse eksamensformene til den nye virkeligheten, forsøker Utdanningsdirektoratet å pålegge skoleeierne å investere i kostbare løsninger, for å forsøke å tviholde på de gamle løsningene som kommuniserte via en kabel som kunne stenges.

Selv om man klarer å stenge kommunikasjonsmulighetene via skolenes internettsamband, vil det være svært vanskelig å kontrollere at alle bærbare PC-er er ribbet for innebygde kommunikasjonsmuligheter mot trådløse aksesspunkter utenfor skoleområdet.

Dersom elevene skal testes i kunnskapsnivå eller puggstoff, og det ikke skal tillates juks, er den gamle papir- og blyantmetoden fortsatt fullt brukbar til eksamen. Eksamensformer som krever at man bruker Internett positivt, og klarer å samarbeide via nettet til å løse oppgaver, er derimot meget velegnet for bærbare PC-er.

Det blir vanskelig å få øye på rasjonaliseringsgevinstene med en digital eksamen som krever:

  • at alle PC-ene blir grundig kontrollert hver morgen før eksamen
  • at de som kontrollerer har nok kompetanse til å plukke ut alle innebygde kommunikasjonsmedier fra de ulikePC-modellene
  • at skolene har en kostbar infrastruktur som kun har sin berettigelse de dagene i året det gjennomføres digital eksamen
  • at man effektivt klarer å stoppe alle private nett rundt skolen

Vi må ikke tape av synet at målet med skolen er å gi lærdom til elevene. PC-en er kun et verktøy, ikke noe man på død og liv må tvinge gjennom som eksamensmedium fordi det er «digitalt».

Jeg tillater meg å spørre: Er det riktig og framtidsrettet å bruke så mye ressurser på å stenge teknologiske muligheter for å kunne gjenskape gårsdagens infrastruktur?

Skrevet av: Martin Hauge

Powered by Labrador CMS