Hver passering uten brikke fotograferes, og det må sendes ut faktura til bileieren. Dermed påløper det ganske store ekstrakostnader, mener Høyres Øyvind Halleraker. Arkivfoto
Hver passering uten brikke fotograferes, og det må sendes ut faktura til bileieren. Dermed påløper det ganske store ekstrakostnader, mener Høyres Øyvind Halleraker. Arkivfoto
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Innkreving av bompenger mye dyrere enn oppgitt

Innkreving av bompenger er til dels veldig mye dyrere enn det Vegdirektoratet har oppgitt. Høyre mener det er regjeringens ansvar å rydde opp.

For 14 av 17 selskaper er driftskostnadene til innkreving av bompenger høyere eller veldig mye høyere enn det prognosen fortalte, skriver Aftenposten.

Størst sprik mellom oppgitt kostnad og den faktiske prisen på innkrevingen står Gjesdal bompengeselskap A/S for. Her er kostnaden 198 prosent høyere enn det Vegdirektoratet sa den ville bli. Hvert eneste bompengeprosjekt forutsetter politiske vedtak lokalt og på Stortinget. Til grunn for vedtakene ligger analyser fra Vegdirektoratet som blant annet forteller hvor dyrt det vil være å bygge veien, hvor mange biler som vil passere og hva det vil koste å samle inn bompengene. Fremskrittspartiet mener Stortinget blir holdt for narr. –Dette betyr at Stortinget ikke får korrekt informasjon, og det kan virke som om det er en systematisk undervurdering av kostnadene, sier andre nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Frps Bård Hoksrud, til avisen.