André Unnerland fra byrået LOSetCO og markedssjef Bengt Lerpold i Visma Unique mottok «Det offentlige gullegget» av juryleder Britt Sofie Hestvik i dag. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.
André Unnerland fra byrået LOSetCO og markedssjef Bengt Lerpold i Visma Unique mottok «Det offentlige gullegget» av juryleder Britt Sofie Hestvik i dag. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Visma la gullegget

Visma vant i dag «Det offentlige gullegget» for beste annonsekampanje rettet mot kommunesektoren i 2013. Det er Kommunal Rapport som deler ut prisen.

Visma vant prisen for kampanjen Visma flyt skole, et system for nettbasert skoleadministrasjon. Siden produktet er nettbasert, var også kampanjen 100 prosent nettbasert. Premien er imidlertid en helsides annonse i papirutgaven av Kommunal Rapport.

– Vi har tenkt digitalt, men vil selvsagt benytte muligheten en helsides papirannonse gir til å skape oppmerksomhet om våre produkter til kommunesektoren, sier markedssjef Bengt Lerpold i Visma Unique til Kommunal-Rapport.no. Han forteller at de har vunnet anbud på et liknende system for videregående skoler.

150 milliarder årlig

– Det kan se ut som årets vinner har tenkt at det enkleste er det beste. Kampanjen er konkret, målrettet og relevant for målgruppen, sa juryleder Britt Sofie Hestvik, administrerende direktør og sjefredaktør i Kommunal Rapport.

Juryen har for øvrig bestått av Ås-rådmann Trine Christensen, med 23 års erfaring som kommunal leder og leser av Kommunal Rapport, og Børre Thorstensen i kommunikasjonsbyrået Signatur, med like lang erfaring som kommunikasjonsrådgiver.

Kommuner, fylkeskommuner og kommunale bedrifter kjøper inn varer og tjenester for 150 milliarder kroner årlig. Å bli foretrukket i dette enorme markedet, krever i tillegg til kreativitet kunnskap om hvem som tar beslutningene og hvordan det skjer. Med Det offentlige gullegget vil Kommunal Rapport gi honnør til aktører som gjør dette på en god måte. Prisen ble delt ut for tredje gang. Manpower og Coop er de tidligere vinnerne.

Flere utmerkelser

På pallen i årets prisutdeling kom også Enova og Los energi. Enova fikk andreplass for sin kampanje for støtte til energitiltak i kommunale anlegg. Det kommunalt eide selskapet Los energi ble nummer tre med sin kampanje for billig energi som «slår strømbørsen».

KLP fikk hederlig omtale for sin kampanje for å få dem som har tjenestepensjon i selskapet til å bli privatkunder innen bank og forsikring.

– KLP-kampanjen vinner våre hjerter mest, men mangler en digitalt integrert løsning for å gå helt til topps, sa juryleder Hestvik.

Integrering med nett er ett av fem kriterier juryen har vurdert kampanjene etter. Effekt har vært det viktigste kriteriet. Kreativitet, relevans og preferanse er de andre.