Forhandlingene om lærerens arbeidstidsavtale endte med storstreik i 2014. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Forhandlingene om lærerens arbeidstidsavtale endte med storstreik i 2014. Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ny uenighet om lærerens arbeidstid

Norsk Lektorlag stiller seg ikke bak en ny rapport som KS, Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund og Skolelederforbundet har lagt fram om lærernes arbeidstid. Arbeidstidsavtalen skal reforhandles til høsten.

Om «grunnleggende elementer:»

«Utvalget mener at en arbeidstidsavtale for lærere må inneholde elementer som sikrer tid til kjerneoppgavene, både individuelt og kollektivt, og samtidig gi mulighet for lokalt handlingsrom.

Diskusjoner om arbeidstidsordninger handler på et overordnet nivå om hvilke grunnleggende elementer som skal strukturere ordningen.»

Fra rapporten «SFS rapport fra partssammensatt utvalg 2017»

– Rapporten inneholder intetsigende selvfølgeligheter som ingen kan vær uenig i. Da betyr det heller ikke noe, sier generalsekretær Otto Kristiansen i Norsk Lektorlag.