Vil begrense adgang til utbytte fra havner
Kommunene bør selv bestemme hvilke arealer de vil bruke til havn. Men de må fortsatt ha begrensninger på utbytte, mener Stortingets transportkomité.
– Komiteen ønsker en oppmyking i forhold til dagens regler. Men må ligge noen vesentlige begrensninger i bunn for å kunne ta utbytte. Havna må fortsatt ha en forsvarlig egenkapital og et tilstrekkelig areal til å kunne utvikle seg. Havnas kapital må være stor nok til å sikre en sunn utvikling for
Forslag til ny havne- og farvannslov
Hovedmålet med loven er å fremme sjøtransport som transportform. Det foreslås blant annet at:
Kommunen som havneeier på visse vilkår kan ta utbytte fra havnevirksomheten.
Kommunens adgang til å kreve anløpsavgift videreføres under betegnelsen farvannsavgift.
Kommunene får adgang til midlertidig å begrense fartøyers opphold i havn for å unngå eller begrense lokal luftforurensning.
Departementet får adgang til å stille krav til havnedriften for å ivareta hensyn til miljø og sikkerhet.
Fortsatt delt ansvar mellom stat og kommune for framkommelighet i farvannet
Departementet har myndighet til å regulere ferdsel i farvannet, mens kommunen har myndighet til å regulere bruk av fritidsfartøy i eget sjøområde.
Samferdselskomiteen skal avgi sin innstilling til Stortinget 28. mai.
Kilde: Prop. 86 L (2018–2019) Havne- og farvannsloven.