Beate Lofseik og Per Olaf Skogshagen i Husbanken søker kommuner som er villig til å ta på seg oppgaven som piloter.

Beate Lofseik og Per Olaf Skogshagen i Husbanken søker kommuner som er villig til å ta på seg oppgaven som piloter.

Foto: Husbanken
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Husbanken trenger kommunepiloter til digitalt prosjekt

Husbanken skal teste et digitalt system som skal brukes i arbeidet med kommunale boliger, og trenger hjelp fra kommunene.

– Vi prøver å lokke til oss kommunepiloter som kan prøve ut de ulike delene av systemet etter hvert som vi utvikler dem, sier Beate Lofseik og kontordirektør Per Olaf Skogshagen i Husbanken i en pressemelding.

Det digitale systemet som er under utvikling, har fått navnet Prosjekt Kobo. Det er et samarbeid mellom Husbanken, KS og elleve referansekommuner.

Prosjektet har som formål å skulle lette prosessen med å søke, tildele og administrere kommunale utleieboliger, samt følge opp beboere og skaffe datagrunnlag.

– Vi ønsker mye bredere involvering fra dem som skal bruke systemet for å forsikre oss om at vi utvikler digitale løsninger som kommunene har behov for i sitt boligarbeid, sier Skogshagen.

Kommunene kan bidra på flere måter, enten ved å stille som pilotkommune, testkommune, fagressurser eller de kan bidra i generelt innsiktsarbeid.

Vil kreve litt av kommunene

Husbanken søker i utgangspunktet fire–seks pilotkommuner som vil ta løsningene i bruk i sine arbeidsprosesser, før de lanseres nasjonalt. Det betyr at kommunene faktisk vil bruke dem i boligarbeidet, ikke bare teste funksjonaliteten i et test-/demomiljø.

– Målet med dette er å identifisere feil og mangler, uforutsette problemer og behov så tidlig som mulig, forklarer Lofseik.

Kommunene må forplikte seg til å delta i regelmessige demoer, diskusjonsforum, arbeidsmøter, følge opp resultater i kommunen og ha regelmessige møter med prosjektet.

– Vi ønsker kommuner som samlet representerer utfordringer og muligheter på området, og som kan stille med et tverrfaglig team for å bruke løsningene og gi tilbakemeldinger, sier Lofseik.

Hun understreker samtidig at det vil kunne forekomme feil som kan føre til merarbeid, og at pilotkommunene må belage seg på perioder med dobbeltregistrering.

– Pilotkommunene må derfor være gjennom hele prosjektperioden, og gjerne ut over den også. Dette vil altså kreve litt av kommunene, sier Lofseik.

Både Lofseik og Skogshagen håper og tror at mange kommuner vil melde seg frivillig. Tidligere undersøkelser viser at dette systemet er svært etterlengtet rundt om i kommunene.

– Pilotkommunene får tilgang til løsningene tidlig, og får være med å påvirke slik at systemet svarer på akkurat de utfordringene kommunene har, sier Skogshagen.

Trenger testkommuner

Kommuner som ikke har kapasitet til å være pilotkommune, kan bidra ved å melde seg som testkommune. Testkommuner vil bli invitert til å teste deler av løsningen i et test- og demomiljø, delta i brukertester og gi tilbakemeldinger på ideer og prototyper.

Ifølge Husbanken er det behov for minst ti testkommuner – helst flere.

Noen av de elleve referansekommunene som allerede inngår i prosjektet, bidrar som fagressurser. De har deltatt i møter og faglige diskusjoner rundt blant annet gevinster, interessentanalyse og juridiske problemstillinger.

– Fagressursene som allerede er tilknyttet prosjektet fortsetter, men vi vil løpende vurdere om nye fagressurser bør involveres. Si fra hvis dette er noe din kommune kan bidra med, oppfordrer Skogshagen.

Oppstart vil være senest januar 2021. Frist for å melde sin interesse til Husbanken er 15. november.