Nyheter

Rana vil styrke omdømmet

Rana kommune skal bli bedre på kommunikasjon og vil styrke sitt omdømme. Derfor ansetter kommunen nå for første gang en egen informasjonssjef.

Nordlandskommunen har fått massiv mediedekning de siste ukene i forbindelse med den såkalte Terra-skandalen. I likhet med flere andre kraftkommuner investerte Rana fremtidige inntekter i amerikanske obligasjoner som viste seg å være svært risikofylte.

Etter at saken eksploderte, har kommunens ledelse vært under et voldsomt trykk fra både riksmediene og lokale medier. Sammen med de andre kommunene som har tapt på sine investeringer, har Rana-ledelsen fått hjelp av eksterne medierådgivere. Nå ansetter de en egen informasjonssjef som rådgiver for både den politiske og administrative ledelsen.

Større behov

Den nye informasjonssjefen skal også drive mediehåndtering og styrke kommunens kriseberedskap. Rådmann Jan Reitehaug understreker at kommunen hadde planlagt å styrke informasjonsarbeidet, men legger ikke skjul på at Terra-saken har gjort spørsmålet enda mer prekært.

- Vi har lenge vært klar over at vi har hatt for dårlig beredskap på dette området, men behovet er selvsagt blitt forsterket i den situasjonen vi har vært i, sier Reitehaug.

En annen sentral oppgave for den nye informasjonssjefen blir å styrke kommunens omdømme. Rådmannen innrømmer at det negative fokuset på Terra-saken har skadet kommunen, men ønsker ikke å dramatisere situasjonen.

- Vi ønsker å profilere kommunen på en positiv måte, helt uavhengig av denne saken. Derfor legger vi nå en langsiktig strategi for å styrke oss på dette området, sier han.

Skrevet av: Erlend Skevik

Powered by Labrador CMS