Nyheter
Vellykket reform
121 nye kommuner og bydeler får NAV-kontor i år. De kan glede seg, mener ordførere og rådmenn i mange av NAVs pilotkommuner.
- Jeg synes dette går veldig bra. Hele NAV-kontoret jobber på en helt annen måte enn før. De er fantastisk dyktige, sier ordfører Ellen Løchen Børresen (Sp) i Trøgstad.
Antall sosialhjelpsmottakere gikk ned fra 190 til 130 i fjor, samtidig med etableringen av NAV Trøgstad.
Også rådmann Stein Løkken i Lesja mener NAV-reformen er en suksess.
- Tjenestene har kommet nærmere brukerne, og vi får koordinert tjenestene på en mye bedre måte, sier han.
NAV Lesja er en avdeling under det interkommunale NAV Nord-Gudbrandsdalen, med hovedsete på Otta i Sel.
- Uten NAV-reformen måtte folk på Lesja ha reist 7-8 mil til Otta for å komme til Aetat og trygdekontor. Nå får de alt her på kommunesenteret, sier Løkken, som anbefaler regionale NAV-løsninger også i andre deler av landet.
Rådmann Ine Fjelde i Strand sier effekten av NAV er blitt slik hun håpet.
- Utbetalingene til sosialhjelp går ned. Jeg velger å tro at det har med etableringen av NAV-kontoret å gjøre og ikke bare et stramt arbeidsmarked. Slik det er lagt opp med NAV, settes brukernes behov i sentrum, sier hun.
Erfaringene fra NAVs pilotkontorer i 22 kommuner og tre bydeler er stort sett positive, ifølge Trond Ingebretsen, programleder for etableringen av NAV-kontorer i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Det viser også en evaluering gjort av Ernst & Young.
- Hovedkonklusjonen er at det har gått over all forventning, selv om det fortsatt er ting å jobbe med. Data- og telefonsystemer er det som har skapt størst problemer i starten. Vi ser også at det er tyngst å drive omstilling i store kontorer med mange ansatte, sier Ingebretsen.
Han tror de nye NAV-kontorene som etableres i år, får det enklere enn de som gikk foran. 27 nye NAV-kontorer ble åpnet før sommeren, og 42 åpner i løpet av kort tid. Før jul vil landet ha 146 NAV-kontorer, inkludert de 25 pilotkontorene.