Nyheter

Tror NAV vil gi økte sosialutgifter

Kommunene risikerer en betydelig økning i sosialhjelpsutgiftene som følge av NAV-reformen. Det mener rådgiver Hans Gunnar Glomseth i Sosialfaglig kompetansesenter (SOFAK).

Publisert Sist oppdatert

- Mange kommuner er naive og passive i sin tilnærming til NAV. De tror kanskje at reformen alene skal rette opp feilene i dagens system. Mitt inntrykk er at mange ikke er klar over hvilket press NAV-reformen kan føre til på sosialhjelpen, sier Glomseth.

Han har gitt mange kommuner råd om hvordan de skal organisere sine sosialtjenester, blant annet gjennom prosjektet «Rett ytelse». For tiden bistår han Stavanger, Drammen og Moss kommuner med å forberede NAV-reformen.

- Kommunene har i altfor stor grad ventet på utspill fra NAV-etaten, i stedet for å ta initiativ selv. Heller ikke de som får NAV-kontor sist, har mer tid enn de trenger til å forberede seg.

Nye brukere

Glomseth ser på NAV-reformen som en viktig og nødvendig reform, som kan gi bedre tjenester. Men han minner om at ansvarsfordelingen mellom stat og kommune i liten grad endres.

- En del har forventet at reformen skal lette tilgangen til statlige ytelser og tiltak. De vil nok få en overraskelse, når de ser at det motsatte like gjerne blir resultatet.

Konsulenten ser flere grunner til at presset på sosialhjelpen kan øke:

* På NAV-kontoret blir sosialhjelpen lettere tilgjengelig, både praktisk og følelsesmessig, for nye grupper, som ikke ville oppsøkt sosialkontoret.

* Sosialhjelpen er den eneste økonomiske ytelsen som besluttes og utbetales direkte på NAV-kontorene. Den blir lett å ty til i en presset hverdag når klienter trenger hjelp raskt.

* Personer med behov for kvalifisering, og som i dag anses å ha krav på attføring, kan bli henvist til den nye, kommunale kvalifiseringsstønaden. Dette blir bare en ny måte å utbetale sosialhjelp på, ifølge Glomseth.

Må omorganisere

I utgangspunktet er det bra, hvis NAV-reformen bidrar til at flere av dem som har rett til sosialhjelp, faktisk får det. Men kommunene må forsøke å redusere problemene mest mulig, mener konsulenten.

- Hva kan de gjøre?

- Tenker de rent kortsiktig, kunne de jo gjøre sosialhjelpen like vanskelig tilgjengelig som staten gjør sine ytelser. Men da får vi bare et nytt svarteperspill mellom stat og kommune. Det er vel ikke meningen.

Men de må heve sin egen kompetanse om brukernes rettigheter og ha en bevisst holdning til ansvarsfordelingen mellom stat og kommune. De må også gjøre endringer i egen organisasjon, før samlokaliseringen med staten.

Glomseth advarer mot å samle et for vidt spekter av sosialtjenester på NAV-kontoret. Det vil gjøre det umulig for de ansatte å ha kompetanse på alt.

Forvaltningsoppgaver knyttet til sosialhjelp og å få folk ut i arbeid, bør legges hit, for alle brukergrupper. Men kvalifiseringstiltak og annen tjenesteproduksjon bør holdes utenfor. Ellers kan tiltakene i for stor grad bli påvirket av hvilke som er tilgjengelige, i stedet for av hva som ganger brukeren best.

Powered by Labrador CMS