Nyheter
På frierferd med «Kongsvingerfilene»
YouTube, Twitter og Facebook skal hjelpe Kongsvinger med å øke folketallet med 1 prosent i året.
I siste episode av Kongsvingerfilene, en serie filmer kommunen har lagt ut på YouTube, konfronterer «Selma» Kongsvinger-ordfører Arve Bones med klager fra utflyttere som hun har møtt på gata i Oslo.
«Folk klager på at det er for lang vei hit», sier hun.
«Det er nettopp det vi jobber med. Vi er snart ferdig med firefelts motorvei til Oslo, og fra neste høst får vi timesavganger med toget», svarer ordføreren.
I andre YouTube-filmer forteller hjemflyttere om gründerstøtte, det nye biblioteket vises fram, og fotballtrener Tom Nordli klatrer opp i et stupetårn for å skape blest om byen.
Blodferske nyheter
Den første måneden av internettkampanjen har Kongsvinger vist seg fram på video over 15.000 ganger, og brukerne har strømmet til for å få vite mer om kommunen.
- Mange unge går ikke inn på kommunens nettside for å finne ut hva som skjer, men hvis vi dukker opp på Twitter og Facebook, synes de det er interessant, sier kommunikasjonssjef Lars Gillund i Kongsvinger kommune.
Gillund står bak nettsatsingen, hvor sosiale medier spiller en nøkkelrolle.
- Vi bruker YouTube for å formidle historier om Kongsvinger, blogg for å komme direkte i kontakt med folk og formidle blodferske nyheter og Facebook for å bygge opp grupper, forteller Gillund.
Tre millioner
Nettsatsingen startet i høst etter ti års utflating i befolkningveksten. Kongsvinger trengte en strategi som kunne rettes mot tidligere utflyttere som har kommet i etableringsfasen - gruppen som mest sannsynlig vender hjem.
- Selve satsingen går ut på bedre samferdsel, tjenesteutvikling, byutvikling, næringsetablering og nye arbeidsplasser. Men det hjelper ikke å lykkes med alt dette hvis vi ikke får vist oss fram og får folk til å snakke varmt om oss på gata, sier Gillund.
Foreløpig har kommunen satt av 1 million kroner i året tre år framover, noe som inkluderer en prosjektstilling. I tillegg kommer innspilling av videoer og investering i teknologiske løsninger. Målet er å få minst 170 nye tilflyttere - eller 1 prosents vekst - i året.
- De sosiale mediene er gratis, så det skal ikke mange innflyttere til for å gi virkelig mye igjen for pengene, sier Gillund.