Færder har opprettet en egen enhet for tilsyn og ulovlighetsoppfølging for å følge opp sakene fra Tjøme. Kommunaldirektør Margrethe Løgavlen i Færder kommune leder kontrollen. Foto: Færder kommune
Færder har opprettet en egen enhet for tilsyn og ulovlighetsoppfølging for å følge opp sakene fra Tjøme. Kommunaldirektør Margrethe Løgavlen i Færder kommune leder kontrollen. Foto: Færder kommune
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

– Må sjekke feil i årevis

Nær halve byggesaksavdelingen i Færder kommune jobber med opp til 150 mulige feilbehandlinger som Færder arvet fra tidligere Tjøme kommune.

– Arbeidet vil garantert ta flere år. Det er enormt krevende, sier kommunaldirektør Margrethe Løgavlen for teknikk og miljø i Færder kommune.

FAKTA

Etter at påstander om kritikkverdige forhold ved byggeavdelingen kom opp i Tjøme i fjor sommer, suspenderte Tjøme kommune en byggesaksbehandler med umiddelbar virkning.

Ifølge BDO-rapporten hadde mannen et privatfirma der han hadde hjulpet en byggmester og en privatperson med å fylle ut byggesøknader til kommunen.

Inntekten for firmaet var 7.060 kroner.

Byggesakslederen som ble suspendert, hadde først jobbet med byggesaker i Tjøme kommune, så jobbet som daglig leder hos Breili & Partnere MNAL AS i tre år fra 2011, før han gikk tilbake til byggesaksavdelingen i Tjøme kommune.

Vedkommende fikk da ett års karantene for å behandle saker fra Breili.

En annen ansatt på byggesaksavdelingen, som gikk av med pensjon i 2016, ble ansatt på timebasis hos Breili rett etter at han ble pensjonist.