Nyheter
Klarer ikke håndtere flere
Kommunene må fortsatt smøre seg med tålmodighet. Arbeids- og velferdsetaten, NAV, klarer ikke å håndtere alle som vil raskt i gang med NAV-kontor.
- Jeg registrerer at en del kommuner er utålmodige etter å komme i gang, og skuffet over å måtte vente helt til 2008 eller 2009. Selv om vi strekker oss så langt vi kan, har vi ikke kapasitet til å håndtere alle på en gang, sier direktør Yngvar Åsholt, som har ansvaret for etableringen av NAV-kontorer fra statlig side.
Han sier det er et stort løft å få på plass den tekniske infrastrukturen til 110 nye kontorer neste år.
- Ofte viser det seg også at kommunene selv har en solid jobb å gjøre først, påpeker han.
Åsholt er glad for at de fleste rådmennene er tilfredse med samarbeidet med staten om NAV, slik Kommunal Rapports undersøkelse viser. Men at 15 prosent av rådmennene oppfatter NAV-etaten som lite lydhør, er 15 prosent for mye, synes han.
- Det skulle vært null. Det kan være at vi er lite lydhøre. Men det kan også hende at det er skapt et inntrykk av at vi ikke er lydhøre, uten at dette stemmer i praksis.
- Vi har brukt veldig mye tid på å møte hver enkelt kommune på en likeverdig måte. Staten har noen behov, men vi har prøvd å gå på så ydmykt vi kan. Vi har også et ekstremt godt samarbeid med KS.
Ifølge Åsholt har kommunene stor innflytelse både på ledelsesmodell og tjenestetilbud på NAV-kontoret. IT- og telefoniløsninger er derimot strengt regulert, medgir han.