Nyheter

Foreldre når fram via sosiale medier

Når Ski kommunale FAU skal engasjere seg, bruker de blogg, Facebook og Twitter som kampkanaler. Det virker.

Publisert Sist oppdatert

Alf Tore Meling er leder av Ski kommunale FAU og primus motor for foreldrenes nettsatsing. Ved hjelp av sosiale medier er kommunikasjonen med kommunen blitt mye bedre enn før.

– Da jeg fikk vervet, var jeg overrasket over at foreldrene ikke ble hørt. Våre innspill var ikke sett på som arkivverdige en gang. Nå er forholdet bedre allerede. Ved å bruke sosiale medier kan vi for eksempel synliggjøre at kommunen vil bruke 9,5 millioner kroner av skolens budsjett til å betale gjeld. Vi fikk også gjennomslag da kommunen i sommer hadde tenkt å flytte en spesialskole. Vi laget en regelrett kampanjeside på nettet, der vi la fram vår høringsuttalelse. Utvalget fulgte vårt forslag. Uten sosiale medier og nett hadde vi ikke lykkes. Så enkelt er det, sier Meling.

Neste utfordring for foreldrene er å bli hørt i budsjettprosessen. Neste år er det valg, og da er oppgaven å få skole høyt på agendaen.

I det daglige arbeider Meling som konsulent innen blant annet sosiale medier, og er svært opptatt av at det offentlige må være til stede i de «nye» kanalene.

– Når en kommune satser på sosiale medier, flagger den en åpen holdning og en reell interesse for folks meninger. Ski kommune holder på å endre seg og kommer også til å bli bra. Ved at vi som foreldre bruker sosiale medier, blir kommunen bedre.

Meling understreker at også foreldrene må engasjere seg i skolen, og der er også Facebook en fin kanal. Nærmere 600 av om lag 8.000 foresatte følger nå det kommunale FAU på Facebook, og på nettet blir kommentarfeltene hyppig brukt.

– Den enkleste måten å bruke sosiale medier på, er å være til stede og lytte. En kommune som er opptatt av ekte dialog, vil være der. Porsgrunn tar nå sin chatløsning inn på sin Facebook-side, og det er forbilledlig, sier Meling.

Powered by Labrador CMS