Nyheter
En fjæringfar fra Ålesund
Ålesunds byvåpen er fra 1898 og viser en fiskebåt som kalles fjæringfar en båt med fire par årer. I gamle dager ble båten brukt under vårtorskefiske.
Fisken og fiskerinæringen er grunnlaget for Ålesund, som for så mange andre kommuner langs kysten, og det vises i byvåpenet. Våpenet ble vedtatt ved kongelig resolusjon i 1898 sammen med Lillehammer og Holmestrands våpen.
Andreas Bloch heter mannen som stiliserte båten til bruk i byvåpenet. Han plasserte tre torsk i havet under båten, og det er ikke tilfeldig. For lenge før Ålesund fikk byvåpen var en enslig torsk symbolet på byens politiskilt.
- Vi er så heraldisk ukorrekte som det går an å bli. Blant annet seiler båten seiler feil vei ut av våpenet. Men vi er fryktelig, fryktelig stolte av byvåpenet vårt og har strenge regler for kommersiell bruk, forteller informasjonssjef Eli Anne Tvergrov.
Fra gammelt av får handelskammeret og bryteklubben lov å bruke våpenet. I år godkjente formannskapet at byvåpenet kan brukes på 17. mai-sløyfer.
Et særpreg ved Ålesunds byvåpen, er murkronen på toppen. Tårn som vern på borgmuren skulle beskytte borgerne. Noen steder i Europa ble det laget systemer med at hovedstaden skulle ha krone med fem tårn, bispebyer fire og andre byer tre. I Norge var murkronen en nyhet i 1890-årene, og Andreas Bloch hadde den på alle sine våpen. Ålesund har altså tre tårn, og nettopp tårnene med kronen har gitt en del problemer i moderne tid.
- Veivesenet vil ha heraldisk korrekte symboler på sine skilt. Det ville betydd et symbol uten krone for vår del. Men vi har holdt på vårt og vil ha kronen med på veiskiltene. Nå har vi fått medhold hos Riksarkivet. Byvåpenet er vårt varemerke, og vi bestemmer hvordan det skal brukes, sier Tvergrov.
Slagord for spesielle anledninger
Ålesund har i dag ikke et slagord de bruker. Det siste de hadde, var «Et hav av muligheter».
- Nå bruker Kristiansund dette slagordet, og det er greit. Vi brukte det ved byjubileet i 1998 og er litt ferdig med det, sier Tvergrov.
Hun mener dette er et slagord som ikke passer til å profilere tjenestene. Slett ikke alle mener at de representerer et hav av muligheter.
- Vi fikk et nytt slagord da vi feiret 100-årsjubileet for bybrannen. (Ålesund brant i 1904, red. mrk.) Det het «Ilden som tente gnisten». Det kan kanskje brukes mer, sier Tvergrov.