Nyheter
SFO som en del av skolen
Da jeg gikk i første klasse var jeg nøkkelbarn. Før mamma kom hjem fra jobb, var jeg alene i huset når skoledagen var over.
Gjestekommentar:Den gang hadde de fleste barna en mamma som var hjemme eller jobbet deltid, så det var få som kom hjem til tomt hus etter skoletid. Nå er tomme hus på dagtid det vanligste, fordi kvinner ønsker å delta i arbeidslivet.
De som mener at omsorg for de yngste skolebarna etter noen korte skoletimer kun skal være foreldrenes ansvar, har ikke tatt inn over seg at vi lever i et annet samfunn enn på 70-tallet. Derfor er jeg uenig med Fremskrittspartiet, som mener at foreldrene skal betale hele regningen for SFO. Det er ulogisk at samfunnet tar nesten hele regningen for barnehagetilbud mellom kl. 7 og kl. 17 for barn fram til de fyller seks år, men når barna begynner på skolen, skal foreldrene selv ha hele ansvaret etter kl. 12.
Kvaliteten i SFO må være et offentlig ansvar. Stortingsmeldingen om sosial utjevning i skolen behandles i disse dager på Stortinget. Det er oppsiktsvekkende at KrF og Venstre har gått sammen med Høyre og Frp når de mener at det kun er i skolen, og ikke også i skolefritidsordningen, at innsatsen for sosial utjevning må settes inn. Høyre stemte mot innføringen av SFO, men jeg er overrasket over at Høyre, som ønsker å framstå som et moderne parti, holder fast ved denne motstanden. SFO er en arena for sosial integrering, og vi bør ta større sosialt ansvar for å bedre tilbudet, når vi vet at noen foreldre tar barna ut av SFO fordi prisene er høye.
I dag vet vi at mange av de yngste barna tilbringer flere timer på SFO enn på skolen. Flertallsregjeringen vil utvide antall skoletimer fra 1.-4. klasse. Men med en skoledag fra 8.30 til 14 blir det mange timer å sitte stille for de yngste barna. Da er det en fordel om de kan være ute og leke, som en del av den nye skoledagen. Derfor vil Ap gi alle barn en time gratis SFO i løpet av skoledagen. Dagens SFO skal fortsatt være et tilbud før og etter ordinær undervisning. Målet må være å styrke samarbeidet mellom de ansette på SFO og lærene, slik at hver enkelt barn får bedre oppfølging.
Kommuner som vil gå foran og prøve denne ordningen, har mye å lære av to skoler i Skedsmo kommune. Etter forslag fra Ap går ungene der flere timer på skolen, og de SFO-ansatte driver et godt tilbud for alle barn midt på dagen.
Når skoledagen blir utvidet, er mange bekymret for rekrutteringen av ansatte til SFO, fordi det er lite attraktivt å jobbe fra kl. 7 til 8.30 og fra kl. 14 til 17 i det som blir igjen av timer til SFO. På Skedsmo-skolene har de SFO-ansatte hele stillinger fordi de også driver SFO for alle barn midt på dagen. Både barn og foreldre er godt fornøyd med det nye tilbudet. SFO før og etter skoletid er fortsatt en del av tilbudet, men det er færre som benytter SFO etter at heldagsskolen ble innført. SFO-prisene ved skolen har også gått ned.
Det blir færre timer i SFO når skoledagen utvides. Utfordringen blir å beholde mye av de økonomiske midlene som SFO har i dag når skoledagen utvides. På den måten kan vi heve kvaliteten i SFO. Flere voksne, leksehjelp og flere tilbud om fritidsaktiviteter og kulturskole inn i SFO-tiden vil redusere tidspresset for barnefamiliene.