Nyheter
Regjeringen vil ha mer konkrete læreplaner
Læreplanene i skolen må bli mer konkrete, og lærerne må få klarere rammer for undervisningen i skolen, mener SVs Lena Jensen.
- De nye læreplanene sier mye om de forskjellige målene vi har satt oss, men de sier lite om veien dit. Derfor må vi stille opp med nasjonal hjelp for å gjøre læreplanene mer konkrete, sier stortingsrepresentant Lena Jensen (SV) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Jensen, som er medlem i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, avslører at dette blir ett av grepene regjeringen fredag lanserer i stortingsmeldingen om kvalitet i skolen.
- Vi skal ikke komme med nye nasjonale pålegg overfor skolene, men vi må gi lærerne noen nye verktøy. Her vil vi skissere metoder for hvordan de ulike målene i læreplanene kan nås, sier Lena Jensen.
SV-representanten mener det var en alvorlig svakhet ved Kunnskapsløftet til tidligere utdanningsminister Kristin Clemet (H).
- Under henne ga staten fra seg altfor mye av det nasjonale ansvaret. Læreplanene ble for lite konkrete, og nå er det behov for en opprydding. Dette er også meldingen jeg har fått fra lærerværelser og rektorkontorer på de mange skolebesøkene jeg har vært på den siste tiden, sier Jensen.
Hun mener at lærere flest i utgangspunktet bruker for mye tid på papirarbeid og annet byråkrati.
Jensen viser også til en analyse som Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo har gjort av Kunnskapsløftet. Her konkluderes det med at veiledningen og støtten til skoleeierne «synes å ha vært mangelfull».
(©NTB)