Nyheter
Informerte innbyggere blir mer aktive
- Folk må vite hva som skjer for å kunne engasjere seg, mener Frank Martin Ingilæ (Ap), Tanas nye, direktevalgte ordfører.
Når seiersrusen etter valget har lagt seg, skal Frank Ingilæ (39) flytte kontoret sitt fra øverste til nederste etasje i rådhuset - rett og slett for å være mer tilgjengelig.
- Tana er en kommune med svært engasjerte innbyggere. Hos oss lever folkemøtene i beste velgående. Når det dreier seg om saker folk er opptatt av, så kommer de.
Finnmarks-kommunen har drøyt 3.000 innbyggere, fordelt på et stort areal. De fleste er aktive i foreninger og lag, mange i flere foreninger.
I 13 år har Ingilæ vært aktiv i politikken, de siste fire årene som varaordfører. Nå tar han fått på sin nye rolle som kommunens fremste representant.
Siden folk bor spredt i Tana, ønsker Ingilæ å flytte enkelte kontordager ut til de ulike skolekretsene, for å møte folk der de er. Informasjon er det viktigste virkemidlet for at innbyggerne skal engasjere seg, mener han.
- Det er bedre med for mye informasjon enn for lite. Det er utrolig viktig å informere folk om det som skjer i kommunen. Et godt eksempel, selv om det ikke er kommunalt, er all støyen som oppsto rundt Finnmarkseiendommen. Den kunne vært redusert, dersom de hadde arbeidet mer åpent, mener han.
Finnmarkseiendommen, som forvalter all grunn i Finnmark som tidligere var statlig, ble i startfasen beskyldt for hemmelighold og manglende innsyn i virksomheten.
Ingilæ har selv opplevd at saker han var opptatt av, ble behandlet i kommunestyret, uten at han hadde fått med seg at de skulle til behandling.
- Slikt skaper frustrasjon. Jeg setter pris på at innbyggerne kommer med innspill, og helst konstruktive løsninger, dersom det er noe de er uenig i.
For at terskelen skal bli lavere for å ta kontakt med lokalpolitikerne, mener han at minstekravet må være at e-postadresser og telefonnumre til alle politikerne skal være lett tilgjengelig på kommunens nettsted. Her er det blitt syndet i Tana, men dette vil bli rettet opp, forsikrer den nyvalgte ordføreren.
- Her om dagen fikk jeg e-post fra en 10.-klassing. Han ville gjerne ha en redegjørelse for hvordan vi jobber med miljø i kommunen. Det var veldig artig å få en slik henvendelse, og han fikk selvfølgelig svar. Jeg forsøker å svare på alle henvendelser.
I valgkampen var Ingilæ aktiv både som VG-blogger, på Facebook og i mediene ellers. I VG-bloggen sin skrev han:
«Som ordfører vil jeg: Være tilgjengelig og ombudsmann for alle, samt være synlig i og utenfor kommunen.»
- Internett får bare større og større betydning, og gjennom nettet når vi ut til stadig flere av innbyggerne. Det er ikke bare de unge som bruker nettet som informasjonskanal. Jeg opplever også at godt voksne folk kjøper seg bærbare PC-er og bruker dem aktivt, forteller han.
Likevel ser han ikke på Internett som sin viktigste kanal når han skal nå folk rundt i kommunen. Mobilen blir brukt minst like flittig.
- E-post er viktig, men mange sjekker den ikke så ofte. Når man vil ha raske avklaringer, er tekstmeldinger den beste metoden. De fleste har alltid med seg mobilen.
Ingilæ berømmer lokalpressen i sitt område og vil følge rådet fra den forrige ordføreren om å bruke mediene aktivt for å få ut informasjon.
- Det er avgjørende å være åpen i forhold til mediene. Dessuten vil jeg selvfølgelig reise rundt og besøke institusjoner, næringsliv og arbeidsplasser. Vi må være der det skjer.