Nyheter
Hjelper familien
Familielivet kan til tider være problematisk for noen hver. De aller modigste kontakter Home-Start Familiekontakten for å få hjelp til å løse flokene.
Home-Start Familiekontakten i Norge mottar henvendelser fra alle typer familier: Kjernefamilien, minoritetsfamilien eller familien med én forelder.
- Felles for dem alle, er at de har det vanskelig. Det kan være mange grunner til det - psykiske problemer, arbeidsledighet, sykdom eller at de mangler nettverk, forteller Wenche Heimholt Isachsen, nasjonal koordinator i Home-Start Familiekontakten i Norge.
Hun har 450 frivillige på 25 steder i Norge.
- Kontakten mellom den frivillige og familien skjer på familiens premisser, sier Heimholt Isachsen.
De frivillige har et 30 timers grunnkurs, før de blir familiekontakter. På kurset lærer de å kommunisere, hvordan man skal oppføre seg hos familiene og om taushetsplikten.
De frivillige må også ha egen erfaring med barn. Derfor er hovedgruppen av frivillige i Home-Start Familiekontakten 50 år og kvinner. Men man finner også 30-åringer og 80-åringer i frivillighetsgruppa.
Før en familiekontakt går inn i en familie, har den aktuelle familien hatt besøk av en koordinator fra Home-Start Familiekontakten. Koordinatoren har hørt og sett nærmere på behovene familien har, og finner en familiekontakt som passer til familien. Kun i sjeldne tilfeller anbefaler koordinatoren det offentlige å gripe inn.
- Ideen er at familiene skal få forebyggende og tidlig hjelp fra en likeverdig person som selv har foreldreerfaring. I en familie der den ene forelderen er syk, kan det være godt for den andre at en annen voksen gir barna ekstra oppmerksomhet én gang i uken, forklarer Heimholt Isachsen.
Tilbudet er unikt i sitt slag i Norge. Ifølge den nasjonale koordinatoren er et bare solskinnshistorier å hente fram fra organisasjonens elleveårige eksistens i landet.
- Dette er kremen av de frivillige. De er flotte og har et stort hjerte, mener hun.