Nyheter
Flydrømmer i det blå
Det er lite nytt å glede seg over i transportplanen for dem som ønsker nye flyplasser før 2019.
Hovedprinsippet for luftfarten de neste ti årene er at det verken skal bygges nye flyplasser eller legges ned noen. Regjeringen slår ettertrykkelig fast at lokalpolitikere kan legge ned veto mot at flyplassen deres blir lagt ned.
- De regionale lufthavnene og det regionale flytilbudet er viktig for å opprettholde sysselsetting og bosetting i alle deler av landet. Dagens lufthavnstruktur skal opprettholdes, dersom det ikke er et ønske lokalt om å legge ned en lufthavn, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun la fram transportplanen.
Skrinlegger Honningsvåg
Ifølge den er det foreløpig ikke på tale å bygge en ny tredje rullebane på Gardermoen. Regjeringen skrinlegger dessuten planen om en ny lufthavn på Porsangernesryggen som erstatning for den som i dag finnes i Honningsvåg. Avinor har kommet til at det vil koste for mye å bygge en flyplass her med “akseptabel værmessig tilgjengelighet”.
Samferdselsdepartementet vil heller ikke etablere nye helikopterruter fra Bodø til øyene Træna, Lovund og Rødøy, fordi det blir for dyrt.
Utreder, utreder, utreder
Regjeringen har satt Avinor i gang med en rekke utredninger av flyplasser. Det gjelder Hammerfest, Mo i Rana, Mosjøen og Kirkenes.
I Hammerfest, Mosjøen og Mo i Rana dreier utredningene seg om værmessig tilgjengelighet. I Kirkenes må Avinor utrede hvordan de kan fjerne en knaus øst for rullebanen, slik at denne kan forlenges.
Samtidig har Avinor avsluttet utredningen av hvorvidt Vadsø og Vardø kan slås sammen til én lufthavn. Konklusjonen er at begge flyplassene skal bestå.
12 mill til Telemark
Regjeringen vil ikke gi noen forpliktende løfter til luftfarten i transportplanen. Men det drypper litt fra de totalt 321,9 milliarder kronene som regjeringen vil bruke på samferdsel fram til 2019.
De kommunale lufthavnene Notodden og Skien får et engangs investeringstilskudd på til sammen 12 millioner kroner i 2010. Dette er trolig et plaster på såret fordi regjeringen ikke vil legge inn Notodden, Skien og Stord, som også er en kommunal lufthavn, inn under Avinor. Årsakene er blant annet de «økonomiske utfordringene til Avinor» og at trafikken ved de kommunale flyplassene er rettet mer inn på arbeidsreiser enn private reiser.
Regjeringen sier dessuten at det på lang sikt kan bli behov for en ny rullebane ved Bergen lufthavn på Flesland.