Nyheter
Dro eksordføreren for retten i veistrid
KONGSVINGER: 63 innbyggere i Sør-Odal satser flere tusenlapper hver for å stille sin egen kommune og eksordfører Henning Myrvang (Ap) for retten i en heftig veisak.
Mange av dem tilbrakte det meste av forrige uke i Glåmdal tingrett, for å følge rettsoppgjøret om den største politiske konfliktsaken i Sør-Odal gjennom mange år: Valg av trasé for ny riksvei 2 mellom Kløfta og Kongsvinger.
- Å trekke denne saken for retten, er helt forkastelig, synes Myrvang.
Han representerte kommunen i retten, selv om han i fjor høst gikk av som ordfører etter 32 år.
- Saken har vært gjennom en bred og demokratisk prosess. Det vil være helt urimelig, dersom 63 saksøkere skal velte alt over på den andre siden av Glomma. Det er ikke demokratisk.
Veistriden er tidligere behandlet av kommunen i to omganger, av tre miljøvernministere og to regjeringer. Klager til Sivilombudsmannen og Fylkesmannen har ikke ført fram.
- Hvorfor slår ikke folk seg til ro?
- Det er sterke personligheter med store ressurser, som ikke gir seg. De strieste er fra England og Amerika. Sør-odøler er egentlig ikke sånn, påstår eksordføreren overfor Kommunal Rapport.
- Ikke aksjonister
De 63 saksøkerne blir i retten representert ved prestegårdsforpakter og opposisjonspolitiker Sverre Aandstad (Sp) og den amerikanskfødte miljøforskeren Amy Dale.
- En feil blir ikke riktigere av at den går igjennom mange instanser. Rettsapparatet er siste mulighet. Vi vil ha vei. Men vi vil at den skal planlegges på riktig grunnlag og gjennom en riktig prosess, forklarer de.
Rettssal 3 er fullsatt. Nesten alle de rundt 30 tilhørerne er selv blant saksøkerne. I to dager har de tålmodig hørt på advokatenes innledningsforedrag. Nå skal endelig deres egne få forklare seg, og Myrvang bli nødt til å svare for seg.
Aandstad og Dale forsikrer retten at de ikke er en liten gjeng aksjonister som vil velte veien over på andre. De har samlet i alt 3.700 underskrifter i to ulike opprop, og saksøkerne bor på begge sider av Glomma.
De hevder at trafikktallene som lå til grunn for beregninger av pris, støy, forurensning, jordtap og andre konsekvenser, var for lave, og at dette har påvirket trasévalget. Når det senere blir bestemt at veien skal bygges med fire felt, må alle alternativer utredes på nytt, krever de.
Men motparten slår hardt tilbake. Saksøkerne kan ikke dokumentere én eneste feil, hevder kommunens advokat Helge Morten Svarva. Også en regjeringsadvokat og en prosjektleder fra Statens vegvesen tar kommunen i forsvar.
Advarte mot «aksjonister»
Historien om ny riksvei 2 i Sør-Odal er lang og kronglete. Kortversjonen er: I 2002 vedtok kommunestyret enstemmig en sørlig trasé, i tråd med flertallet i en folkeavstemning. Alternativ Sør går for det meste gjennom skog og er kortere enn Alternativ Nord, som berører mer matjord, flere boliger, fem skoler, barnehager og sykehjem.
Men Nord er billigere og gir bedre trafikkavvikling, mener Statens vegvesen. Det la ned innsigelse, og fikk støtte fra Samferdselsdepartementet (SD) og Miljøverndepartementet (MD). I 2004 ble kommunen «anbefalt» av MD å planlegge for Nord. Hvis ikke, kunne den få en statlig reguleringsplan i fanget.
Ordføreren og flertallet i kommunestyret tar MDs føring «til etterretning». Opposisjonen og «Folkealliansen for en bedre riksvei 2» kjemper videre for en sørlig trasé. De mener ordføreren burde gjort det samme. I stedet skriver han i juni 2005 brev til MD på vegne av Glåmdal regionråd. Her advarer han departementet mot å lytte til «aksjonistgrupper» og ber det holde fast ved Nord-vedtaket.
Stoltenberg-regjeringen arver veistriden. Ifølge saksøkerne er de nye statsrådene i SD og MD i ferd med å snu, til fordel for Sør, før Statsministerens kontor griper inn. 6. februar i fjor gjør regjeringen endelig vedtak om at riksvei 2 skal gå nord for Glomma. Noen måneder senere blir det klart atveien skal bygges som en firefelts motorvei.
Holdt tilbake brev
Folkealliansen har bedt om å få se all korrespondanse mellom ordføreren og regjeringen i saken. Først uken før rettssaken fikk de utlevert 37 bilag. Da hadde det gått nesten to år, eller «noen måneder», som Myrvang innrømmet i retten. At han ikke slåss videre for Sør, forklarte han med at strid om trasévalg kunne føre til at hele riksvei 2 ble utsatt. Valget sto mellom nordlig trasé eller ingen ny riksvei i overskuelig framtid, framholdt han.
- Uansett hvilken side av elva veien blir lagt, vil noen være for, andre imot, la han til.
I pausen etterpå sier tilhørerne seg fornøyd med hva deres egne har fått fram i retten. Men de er langt fra sikre på at det går deres vei.
- En motorvei gjennom bygda vår vil ødelegge altfor mye. Men sterke krefter i kommunen har ønsket at veien skulle gå gjennom sentrale strøk. De har brukt alle midler for å få det til, sier Oskar Bekkevold (79).
- Hvem er de sterke kreftene?
- Det er Ap, som har dominert politikken i Sør-Odal i over 50 år.
Før rettssaken har saksøkerne stilt garantier for 5.000-10.000 kroner hver. Økonomisk kan de tåle et tap med begge parters saksomkostninger. Men da er også kassa tom.
- Det er Rødhette mot Ulven. Taper kommunen, anker den helt sikkert. Taper vi, har vi ikke råd til å gå videre, sier Sverre Aandstad.
Dom faller tidligst i slutten av denne uken.