Nyheter
Lesetrening hele veien
- Lesetreningen må ikke stanse opp etter småskoletrinnet, men burde ideelt sett fortsette ut hele ungdomsskolen. Elevene vil stadig møte nye typer tekster, sa leder for Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, Ragnar Gees Solheim da han presenterte de norske resultatene fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS. Her er noe av det han fant ut:
- Mange lærere trapper ned intensiteten på leseopplæringen av elever som ikke oppnår forventet progresjon fra fjerde til femte trinn, og inntar en vente og se-holdning.
- Norske elever er bedre til å lese litterære tekster enn faktatekster.
- Elevene er flinkere til å hente ut informasjon fra en tekst enn til å vurdere en tekst.
- Norske elever er på 5. plass når det gjelder oppfatningen av egne leseferdigheter.
- Hvilke leseferdigheter elevene har ved skolestart, betyr mindre i Norge enn i andre land.