statsbudsjettet
Stad skipstunnel for dyr – vrakes i statsbudsjettet
Regjeringen mener skipstunnel i Stad blir for dyrt og fjerner prosjektet fra statsbudsjettet for 2026. – Dette er tidenes løftebrudd, mener Senterpartiet.

– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre til NRK.
Skipstunnelen var ment å skulle gjøre det tryggere å seile gjennom værharde Stad. Prosjektet har vært utredet mer enn 20 ganger siden 1990 og har vært ut og inn av statsbudsjettene i flere tiår.
I 2021 stemte alle partier på Stortinget utenom MDG ja til prosjektet.
Både Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.
Den opprinnelige kostnadsrammen var på 5 milliarder 2025-kroner. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder. I det siste kostnadsanslaget beløper prosjektet seg til 9,4 milliarder kroner.
Får ikke gjort det rimeligere
– Vi må prioritere og snu på hver krone for å bruke pengene så effektivt som mulig. Derfor sier vi nei til dette prosjektet, som vi mener ikke forsvarer så stor pengebruk, sier Støre.
Han sier videre at det ikke går an å få gjennomført prosjektet rimeligere. Og at det på grunn av mye oppmerksomhet rundt skipstunnelen, er riktig at informasjonen kommer fram før forslaget til statsbudsjettet blir lagt fram.
– Tidenes løftebrudd
– Dette er tidenes løftebrudd fra Arbeiderpartiet. Stortingsrepresentantene til Arbeiderpartiet gjorde sterke valg i både Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal med lovnader om at de skulle kjempe for dette prosjektet, sier Erling Sande leder for Senterpartiet i Sogn og Fjordane i en pressemelding fra Senterpartiet.
Han sier videre at Arbeiderpartiet bryter løftene sine.
– Stadlandet er det mest værutsatte og farligste havstykket vi har langs norskekysten. Vind-, strøm- og bølgekombinasjonen rundt denne kystlinjen gjør strekningen til et spesielt krevende område, sier Bård Hoksrud (Frp), leder av transportkomiteen, i en pressemelding.
Han sier at Frp vil fortsette å stå for utbygging, og at han vil ha en gjennomgang av kostnadene og se på om noe kan kuttes.
Forstår å prioritere samferdselspolitikken
Oda Indgaard, MDGs stortingsrepresentant i transportkomiteen, sier derimot at det er et signal om at regjeringen forstår å prioritere samferdselspolitikken.
– Avgjørelsen til Støre er en vinn-vinn-vinn situasjon: vi sparer både penger, utslipp og natur! Skal omstillingen til et utslippsfritt Norge bli en realitet må penger nå omprioriteres til kollektiv slik at det faktisk blir enklere og billigere å velge klimavennlig, sier hun.