Nyheter
Mangler hus i Fjell
Det skal ikke stå på hjelpsomhet og velvilje, men kommunale boliger er det verre å skaffe på stående fot i Fjell.
- Vi skulle hatt flere utleieboliger, sier saksbehandleren.
Fjell disponerer 200. Det skal dekke behovet i en kommune med 20.800 innbyggere.
Det blir venteliste av det. Og den er lang, kan saksbehandleren fortelle. Noen må regne med å vente flere måneder på bolig, andre år. Det kommer an på behovet. Han beroliger med at hjemløse blir prioritert.
Før jeg kan drømme om å komme på ventelisten, sier saksbehandleren at jeg må sende inn et søknadsskjema. Etter å ha fått avklart at jeg ringer på vegne av en venn, sier saksbehandleren at da må vennen min sende inn skjemaet og fortelle litt om sin livssituasjon.
Etterpå vurderer kommunen om boligbehovet er akutt eller om vedkommende tilhører «kan vente»-gruppen.
- Kommer dere ikke til å snakke med vennen min ansikt til ansikt?
- Jo da. Vi pleier å ha en samtale etter at søknaden er levert inn.
Saksbehandleren forteller at skjemaet kan lastes ned fra kommunens nettsider, under «bustad og eigedom».
Jeg rekker ikke å takke ham for hjelpen før han legger på, og følger i stedet anbefalingen om å gå på nettet.
Jeg blir imponert. Hovedsiden er oversiktlig, med god plass til det viktigste: Tjenestetilbud, politikk og fakta om kommunen.
Nyheter som har en lei tendens til å dominere mange kommunale hjemmesider, er begrenset til høyre spalte.
Et stort pluss for at man kan endre skriftstørrelse og få opplest tekst.
Under kategorien politikk er det lett å komme i kontakt med ordføreren via e-post eller telefon, hvis man da ikke velger å gi tilbakemelding til kommunen via ris og ros-spalten.
Man kunne kanskje hatt færre alternative tilbud å velge mellom under hovedkategoriene. Men det blir pirk når nettstedet ellers er så strukturert.
Fjell kommune er helt klart til for deg og meg. Spørsmålet er om det blir kommunal bolig av det.
Hjelp på telefon: 4,5
Hjelp på nett: 6
Serviceinnstilling: 5