samferdsel

Kritisk for kollektiv­trafikken på Østlandet, mener fylkene

Kollektivtrafikken på Østlandet er inne i en dyp krise, mener fylkene i Østlandssamarbeidet. De ber regjeringen om strakstiltak.

Kollektivtilbudet på Østlandet er inne i en dyp krise, mener fylkeskommunene som deltar i Østlandssamarbeidet. De ber regjeringen gripe inn med strakstiltak.
Publisert

Østlandssamarbeidet varsler at det blir kraftige rutekutt samtidig som prisene øker.

Kollektivtilbudene kuttes nå i et omfang som rammer tusenvis av pendlere, studenter og eldre, skriver de i en pressemelding.

Bakgrunnen beskrives som budsjettunderskudd i fylkene, manglende statlig oppfølging og økte driftskostnader.

Rammer hardt

Krisen rammer distriktene hardt, der kollektivtilbudet ofte er den eneste muligheten for mange til å komme seg til skole, arbeid eller helsetjenester. Men også urbane områder står nå overfor kutt som kan føre til økt biltrafikk, mer kø og høyere klimautslipp, skriver de videre.

Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Akershus, Buskerud, Innlandet, Telemark, Vestfold og Østfold. Partene vil utvikle Østlandet til en bærekraftig og konkurransedyktig region.

Mangler 370 millioner

Situasjonen er krevende i hovedstadsområdet. Oslo og Akershus står for til sammen 55 prosent av all kollektivtrafikk i Norge. Ruter har tidligere gjort det klart at de mangler 370 millioner kroner for å opprettholde tilbudet i Oslo og Akershus.

– Dette får konsekvenser og vi er alvorlig bekymret for trafikkøkningen på veiene, spesielt i tettbygde strøk. Staten kan ikke løpe fra ansvaret der er å sørge for at innbyggerne våre kommer seg dit de skal, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS